Från Söder till Norrmalm!

På tillbakavägen från Söder så stannade jag till på Mariatorget och tittade närmare på den stora skulpturen där. Den är mäktig och snyggt inramad med planteringar. I början på 70-talet var jag ofta i Stockholm  och ofta just här, eftersom det förbund vars centralstyrelse jag var ständigt adjungerad till hade sitt kansli här på Hornsgatan 31 om jag minns rätt nu. Glömmer aldrig den morgon då jag kom för tidigt till ett möte och försökte fördriva tiden med att kolla runt i affärer. Jag var ganska ensam vankandes på torget och antogs vara ute i helt andra ärenden av män som passerade i bilar. Jag hann få ett par äckliga förslag på alternativa aktiviteter.  Det kändes rätt ruggigt. Glömmer aldrig känslan.

Jag minns inte statyn från den här tiden men jag kan ju ha glömt den också. Däremot minns jag att det vid Hornspuckelns början låg ett legendariskt fik, där man kunde se författare och poeter vilka,  hade det som sitt stamkafé. Har glömt namnet på det förstås.


Söder är speciellt när det gäller fortskaffningsmedel. Jag läser ju om frk Tjatlunds cyklande här någonstans, men insåg inte att alla andra också cyklar. Cyklisterna väller fram som horder överallt och fort går det. Jag skuttade skrämt fram och tillbaka över vägen för att hålla mig ur vägen.  Vid rödljusen bildas långa köer av cyklande som väntar.

Götgatan däruppe verkar vara avstängd för motorfordon numera och där vandrade stora flockar av människor,alla söderut, tydligen på hemväg. För mig är den här stadsbilden med många cyklande och gående ny, jag minns inte att det var så på 70-talet när jag var här ofta. Då var det bilar som gällde överallt. Men det det här är verkligen trevligt. Stockholm är en fin stad, jag trivs här.


På vägen tillbaka kollade jag i några inredningsaffärer efter hallampa förstås. Den här lampan var snygg men platsar inte riktigt ändå.




Affärerna i Gamla Stan håller öppet till 7, inte alla men en del.  Föll efter mycket funderande för armringen som har samma färg som halsbandet jag köpte i Danmark.




Glömde! När jag passerade Slussen så vände jag mig om för att se om jag kunde begripa vilket hus LA-sonen jobbar i. Och det var inte så svårt för i huset med allt glas där till vänster så står det faktiskt med stora bokstäver i fönstret EA (Electronic Arts) och DICE! Så nu vet jag var det är.  Slussen här ska tydligen byggas om helt. Området är gammalt o slitet.


Genom gränderna i Gamla Stan skymtar Stadshuset. Dags att stanna och minnas en stund. Någonstans i mitten på 1970-talet så deltog jag och min dåvarande kollega med bidrag till den första matematikbienalen och då var vi bjudna av Stockholms stad på buffé i Stadshuset, i Gyllene salen. Det var pampigt. Undrar om det är så fortfarande på matematikbienalerna? De försiggår väl vartannat år än.



Åhléns är bra för där är det öppet till 8. Jag knallade runt och kollade på lite av varje. Sonen funderar på keramikljusstakar.

Den här lampan vore inte fel i lägenheten, nja eller nåt liknande.



Kanske väggen full med såna här urcharmiga smidesälgar där hornen fungerar som hängare. Jag menar om man nu kommer från Värmland så borde det synas.

En annan rolig hängare, det svarta "trädet". Jag menar om man nu inte vill ha en traditionell hatthylla i hallen.



Sist, men inte minst, så betalade jag några småinköp här till en stilig man med märkligt ljus röst. Vid det här laget var klockan närmare 8 på kvällen och jag var väldigt trött, både i huvudet och i fötterna efter en hel dags vandrande bland så mycket folk, så nu var det helt slut på ambitionerna att inte prata med någon och se någon i ögonen (Lenas råd för att slippa bli förföljd  av dårar) så jag babblade förstås med honom / henne. Och han var nog också trött  eller också bestämde han sig för att jag nog inte var någon dåre, för han berättade glatt om att han höll på att förvandla sig från Janne till Janna. Nästa smärtsamma steg skulle bli att avlägsna skäggväxt. Jag tog en bild och fick gärna lägga ut den på bloggen. Så nu gör jag det!  Han kommer att bli en jättesnygg tjej när han är färdig tror jag.


Fotbad avslutade kvällen förstås och lite mat; käkade goda risbollar och japansk salladsblandning som jag köpte i affären runt hörnet tidigare under dagen, Matdistriktet heter den alltså.


Kommentarer
Postat av: Gisan

Åh vad jag längtar till Stockholm när jag ser dina bilder. Härligt att få följa dig :-) Kramar...

Postat av: anne

Man ska nog inte vara för strikt med att inte ta ögonkontakt med sina medmänniskor, man kan missa många intressanta möten. Som du hade kunnat göra idag.

2009-05-20 @ 21:34:37
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Gisan: Det är en härlig stad, absolut!



Anne: Pratade idag med någon som sa att man kan träna upp förmågan att vara selektiv med ögonkontakten. Hmmm.....?

2009-05-20 @ 22:44:09
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Vilka spännande möten du har gjort i Stockholm.

2009-05-21 @ 15:05:12
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Suss

Oj oj oj, du verkar hinna beta av allt intressant som finns i hela huvudstaden just nu. Härligt väder verkar du ha hela tiden också. Vilken skön semester. Vi har kommit halvvägs med kvalitetsredovsisningen nu om du "möjligen" undrar! :-)

2009-05-21 @ 20:40:25
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Inga M

Mia: Ja,minsann. Och ett till hade jag igår torsdag.



Suss: Hmmm, jag är inte avundsjuk som Du förstår.

2009-05-22 @ 07:34:34
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Då är det kanske det jag gör (förhoppningsvis), är selektiv med ögonkontakten. Å andra sidan är det inte alltid de man väljer att ha en möjlig kontakt med som nödvändigtvis är de intressantaste och mest upplyftande och överraskande.

2009-05-22 @ 19:29:34
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback