Dag 2 Sumobrottning

Dag två bjöd alltså på sumobrottning.  Det var en stor arena och entrén kostade runt 700 per person. Roland for dit med bägge sönerna och deras goda vänner från USA. Alla i publiken  fick  tvätta händerna i sprit vid ingången. 4 personer fick var sin kudde att sitta på golvet och den sammanlagda ytan var  1.20 * 1.20! Det var inte så lätt i fyra timmar och lägg därtill att ingen fick resa sig upp under pågående match.


Kan inte motstå frestelsen att göra den här bilden lite större, när den ene brottaren lyfter den andre upp i luften, kan vara ett par hundra kilo! De som sitter runt där får rätt ofta brottare ner i knät när det barkar iväg. Att de inte blir ihjälslagna med så mycket människa som störtdyker!


De stora brottarna har sponsorer som går runt med sina reklamskyltar i samband med match.
En amerikansk brottare hade Mac Donalds som sponsor och deras skyltar bars runt under publikens jubel.  En sumobrottare är kanske ´passande reklam för just den maten! :-))


Varje match varade bara några minuter, ibland bara sekunder,  men det var väldiga krafter som omsattes. En duktig brottare som har lite tur kan få ett bra tag i bältet på motståndaren och helt sonika bära honom ut ur ringen. Det gäller alltså att få ut motståndaren utanför ringen. Golvet är sand och brottarna kastar grovt salt före varje nappatag. Det är det vita som syns. De bästa brottarna i landet är oerhörda idoler och dessutom sexsymboler utan like (??).




Att de här männen är hyllade sexsymboler i Japan får mig ju att undra över om inte detta med vad som är sexigt och inte betingas mer av kultur än av biologi. Alltså man måste  nästan ha växt upp med tanken på sex vid anblicken av detta! Men detta fenomen fick genast en bekant att fundera på emigrationsmöjligheterna till Japan. Jag säger inte vem!

Fast en sumobrottare måste kanske leva snabbt här och nu. De blir inte så gamla, oftast inte mer än 30 - 50 år sägs det.


Kommentarer
Postat av: TT

Kanske är det sumobrottare man ska bli, vikten har man snart lyckats uppnå!:o)

Visst vore det härligt att få se allt i verkligheten som du säger.

Men kanske kassan någon dag tillåter en tripp till Barcelona, kanske kan vinna några sumo-matcher.

Postat av: anne

Yikes! Jag hoppas de var på det klara med uppresningsförbudet före matchen så att de avstått från att dricka kaffe och öl!!!

2009-05-27 @ 08:59:29
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Gisan

Min första reaktion var att jag skulle få "spunk" av att sitta still på den där kudden så länge. Kramar...

2009-05-27 @ 09:01:31
URL: http://gisans.blogspot.com
Postat av: britten

Spännand eläsning om en fascinerande sport.....jo jag lovar att höra av mig senare i sommar..kommer nog med ettinlägg från gården och då knackar jag på hos dig...ha det underbart gott så långe

2009-05-27 @ 09:23:10
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: LL

Att sitta ner på kudde i små rutor tycker jag vore en lösning för att hålla fotbollshuliganerna på mattan.

2009-05-27 @ 09:46:35
Postat av: Inga M

TT: Om inte annat kanske man kan vinna något på sumobrottning, det är en omfattande vadslagning runt matcherna. Barcelona och Gaudi vore inte fel.



Anne: Hmm jag är inte så säker...



Gisan: Fst mellan matcherna fick man nog resa sig. Det handlar nog om att man inte får skymma dem som sitter bakom



Britten: JA, gör det är Du snäll. Ha en bra sommar!



LL:Trots mycket nerv och mycket vadslagning på matcherna så har man noll problem med huliganer. Kanske läge att skicka svenska fotbollsarrangörer på ett studiebesök!



2009-05-27 @ 14:28:56
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Sumobrottning är något jag aldrig villse på.De ser så äckliga ut och så skulle jag inte klara att sitta på en så liten plats.Men mycket fina bilder och roligt att läsa om hur det är i Japan.Ha det gott kram Thalina

2009-05-27 @ 16:19:20
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: kicki

Har alltid undrat, varför måste de vara så kraftiga, sumobrottarna...

Ja jag har det underbart här i Skövde, är så glad att få bara slappa i två dagar...och handla då förståss...mycket promenader blir det också menas gubben jobbar.

ha det gott, kramen

2009-05-27 @ 17:58:17
URL: http://kickilettenstrom.blogg.se/
Postat av: Bettan

Snygg blogg:)

Vad har du gjort idag då??

2009-05-27 @ 18:10:09
URL: http://busbettan.blogg.se/
Postat av: Inga M

Thalina: Nej det står väl inte så högt upp på listan för mig heller. I så fall skulle jag nog betala dubbelt pris och få två sittplatser åtminstone.



Kicki: Det är skönt med sån där ströv- och shoppingsemester!



Bettan: Inte så mycket!

2009-05-27 @ 19:20:34
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag får gratulera den nyblivna svärmodern!

Något annorlunda brudklänning för mig men otroligt vacker!

Måste ha varit en upplevelse för mannen, synd att du inte kunde följa med. Det hade inte jag heller gjort, vi har nog samma känsla för flygning du och jag.

2009-05-27 @ 19:41:33
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Suss

Sumo är ganska långt från det jag uppskattar i livet, har dock aldrig sett det på riktigt. Jag tror inte jag kommer att göra det heller och det går nog bra ändå.

I alla fall är det jättetrevligt att få följa med till Japan och lära sig lite nytt.

2009-05-27 @ 20:42:57
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Marie

Oj, vad många härliga bilder... Jag skulle kunna tänka mig den där rymdraketen hemma, den ser effektiv ut ;-))

2009-05-29 @ 17:02:07
URL: http://www.alltiallon.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback