"Änglar och demoner"


har jag sett nu kväll söndag. Det är en riktig skitfilm! Se inte den om Ni har något annat roligt att göra för 100 kronor.  Men besök gärna den här biografen. Bilden här är från första kvällen i Stockholm. Jag tror att det var något slags premiär då för filmen, åtminstone på den här biografen. Eventuellt var det bara inbjudna gäster då eftersom folk prickades av på en lista av en ängel och en demon (här ovan) Bioografen heter Skandia och ligger på vägen till Stockholms centrum från där jag bor nu.Det är en vacker gammaldags biograf med reliefer i foajén, skulpturer inne i salongen, och man slipper sitta trångt med fällstolar, det är istället rymliga tvåpersonerssoffor med jätteplats för benen. Man behöver inte ens resa sig när någon ska gå förbi. Så själva biografen är värd ett besök, men inte filmen.

Den är ju bara hopplöst enformig. Föreställ Er en dryg timmes jakt i ett sträck. Det är samma hetsiga musik, snabba bilfärder, sen hittar man någon grymt mördad och så vidare i jakt och så hittar man någon mördad osv osv. Skittrist helt enkelt. Tom Hanks gummiansiktesgrimaser gjorde inte saken bättre och Skarsgård var inte heller till någon glädje. Asch jag kanske tycker så bara för att jag läst boken ett par gånger och vet ungefär vad som kommer.

På förmiddagen var jag på högmässa i Adolf Fredriks kyrka. Det är så vackert att höra deras kör.

På eftermiddagen var jag ute på Valdemarsudde och Liljewalchs men det skriver jag mer om i morgon.  Då ska det bli regn och mer bloggtid. Jag har till och med lite jobb med som ska göras. Kan ta det i morgon om det blir ruskväder.  Sen ska det bli sol igen och då får det bli gallerierna och inredningsbutikerna.  Och så har jag Nationalmuseum och Moderna kvar.

Kommentarer
Postat av: anne

Var den en sådan skitfilm!?! Hmm.



Jag slukade första halvan av Da Vinci koden, andra halvan klassade jag som skit. Änglar och demoner läste jag bara för att jag inte hade något annat att läsa hemma (sonen hade fått den i present) och tyckte det var mer av samma sak.



Men så tänkte jag att Tom Hanks gillar jag ju, och även om jag inte orkat hålla mig vaken genom Da Vinci tänkte jag att denna film kanske kunde vara litet underhållande i alla fall. Men uppenbarligen inte...



Sv. angående kokain i kaffet, följ länken i inlägget! ;)

Postat av: Inga M

Anne: Jag gillar ju när det finns lite genomtänkt dramaturgi i en film, lite variation mellan sakta - fort, ömsint - elakt osv. Men här kördes ett tempo rakt igenom filmen i stort sett och samma musik och samma flåsande spring och biljakter. Jag såg inte att det var en länk!

2009-05-18 @ 09:26:43
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Trolda

Vad SYND att det är det...Boken tyckte jag mycket om, men ofta blir det ju så när de gör film av en bra bok...Ha en fortsatt fin vistelse i huvudstaden!



Trolda - kramar =D

2009-05-18 @ 09:33:47
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Inga M

Trolda: Boken var mer läsvärd än filmen var sevärd. Det blev liksom för snabbt i filmform, man hade behövt göra ett bättre manus och fixat till tempo / tempoväxlingar till något mer filmvänligt.

2009-05-18 @ 12:44:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Inga M

Trolda: Boken var mer läsvärd än filmen var sevärd. Det blev liksom för snabbt i filmform, man hade behövt göra ett bättre manus och fixat till tempo / tempoväxlingar till något mer filmvänligt.

2009-05-18 @ 12:45:25
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Rutan

Jag missade prmiären i onsdags pga strul vid bokningen och missade även i går för då gick projektorn sönder. Det kanske inte är meningen att jag ska se den? Jag hade som enda förväntning att det skulle bli en hel del vyer från Rom. Var det så?

2009-05-18 @ 18:14:30
URL: http://rutan.blogg.se/
Postat av: Inga M

Rutan: jag tror att någon högre makt försöker skona Dig från detta. :-))

Jodå, det är vyer från Rom, uppifrån snabbt som sjutton och insidan av diverse kyrkor och kapell. Men det är ju modernt tempo i filmen, öite som dataspel så man får nog vara snabb med blicken för att se nåt

2009-05-18 @ 19:28:47
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback