Målning o målning o målning...

känns det som att det har blivit.

På allmän begäran :-) visas nu bilder från vårt målningsprojekt i tvättstugan i källaren. Mina bästa bilder på läget "före" försvann ju med kameran så de har jag inte kvar. Men det ska till slut när vi är färdiga bli bilder på slutresultatet i alla fall.

Jag orkade inte se den giftgulgröna färgen på väggen så vi målade över alltsammans med vitt!!

Jag skämdes duktigt när vi kom ner till den hjälpsamme färghandlaren för att handla igen!  Men nu är jag jättenöjd!


Procedur 1, från rött till gult. Den röda färgen har varit fin en gång i tiden, det är snyggt med rött bakom vita maskiner och till vitt tak. Men nu var jag ju trött på den och ville ha en ljus, glad färg. Men det var inte skarp gulgrön jag tänkt mig. På färgkartan såg det ut att vara en mild färg. Men med lysrörsljus blev den här nästan bländande, det hände något i ljuset. Jag skriver "jag" här för det är jag som har hand om tvätten i familjen så det här är "mitt rum".


Procedur 2, från gult till vitt. Här syns bättre hur hemsk den gula färgen blev. Nu är det vitt och fint och med träfärgat till det så kommer det att bli bra, ljust och vänligt. Ännu återstår golvet och inköp av diverse förvaring. Det blir ett utdragbart högskåp för att förvara kemisk-tekniska artiklar och ett bänkskåp för att dölja de fula rören efter ena väggen. Torkskåpet funkar inte men får stå kvar utan dörr för det är så bra att hänga upp ocentrifugerade kläder i, kläder som det rinner av. Kanske väljer jag att köpa en torktumlare också, det har vi aldrig haft. Normalt torkar jag tvätten på linor i tvättstugan när det inte går att hänga ute och vi kör luftavfuktaren om det behövs. Det fungerar jättebra. 

När det blir rätt färg är det  roligt att måla! Jag tycker verkligen det. (Tog bort bilden!)


Igår kväll, torsdag, efter målningsarbete så unnade vi oss lite god mat. Vi gjorde klyftpotatis som fick ligga några minuter i olivolja och timjan, mycket finhackad vitlök och lite örtsalt. Sen i långpannan på bakplåtspapper så det inte fastnar. Det tar bara 10 minter- en kvart så är den färdig. Himla god blir den och liknar inte alls de köpta färdiga. Till det blev det grillad fläskflé i alla enkelhet.

Kommentarer
Postat av: Lena

Nu blir det mysigt att dra till tvättstugan! Det är jättefint där.



Håller med dig om att torktumlare och luftavfuktare inte behövs när man använda sol och vind. Och dessutom få en underbar doft i tvätten. Även strykningen minimeras och den sparade kvinnokraften kan läggas på annat.



Roligt att se en bild av målerskan!

2009-07-31 @ 10:47:55
Postat av: Marie

Haha...ja, varför är jag inte förvånad ;-). Jag hade gjort likadant! Det var trevlig att se hur glad du blev av den vita färgen, kanske ska jag övertala mannen att vi också målar om tvättstugan (det behövs) och så får vi se om jag också blir lika glad som du blev...just nu skulle jag vilja det känner jag ;-)

Postat av: Rut

Tack kära Inga för skildringen från mina hemtrakter, jag känner till det mesta från efter som mina morföräldrar bodde på gåmgavstånd från Fjällsjön och Segolstorp.

På kartan kännner igen det mesta och längst ner på kartan ser du Nedre Nordtorp där jag föddes jag och bodde tills jag blev 22 år.

Jag kan sitta bara korta stunder vid datorn så därför blir det lite klent med bloggandet. Tack ännu en gång Inga! Vännen Rut.

2009-07-31 @ 17:05:42
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Suss

Målningsraseriet har gett fint resultat och du skiner ikapp med solen. Det känns bra och vad härligt med män som kan ta att man gjort fel och sen vara med och rätta till alltihopa.

Hoppas du kommer att trivas bra nu i "ditt" rum.

Potatisen ska jag testa att göra, det vattnades i munnen när jag läste!

2009-07-31 @ 22:38:27
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Inga M

Alla: Det blev himla snyggt med golvet målat också! Tidigare var det skarpt senapsgult (herregud så typiskt 70-tal med gult och brunt och rött överallt!) Men nu blev det en brungrå färg. Idag har jag varit i Karlstad och kollat på fina mattor och kristallkrona till tvättstugan. Jo, faktiskt men jag tror mannen inlägger veto! Han bleknar redan när jag nämnde priset på bänkskivan som ska hamna där nere och utdragsskåpet!



Rut: Oj, va glad jag blir att Du kunde kommentera och att Du har läst mitt inlägg från besöket i Segolstorp. Fantastiskt att Ditt barndomshem var med på kartan, jag trodde att det låg längre norrut.

Ha det gott och hoppas att Du snart är bra!

2009-07-31 @ 23:23:56
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Det är inte lätt att välja färg, och jag hade mycket väl kunnat göra samma val som du. Bra att ni tog och målade om så att du inte får spader när du står och viker tvätt framöver.

2009-08-01 @ 17:31:26
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Vitt är alltid snyggt! Sedan kan man må väl av andra färger också... :-)

2009-08-02 @ 10:46:36
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: TT

En liten målad bård kanske... haha, jag avskyr vita väggar, men jag får väl respektera er som tycker det är vilsamt! :o)

2009-08-02 @ 23:39:39
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback