Varg skjuten idag, söndag.

Varg skjuten idag söndag, Sandsjöreviret  i Nordmark i Filipstads kommun, kl 10.34. Skyddsjakten var beviljad av Naturvårdsverket pga att vargen gjort stor skada på bl.a. hundar.  Det var troligtvis ett ungt djur, ett hondjur. Vargjakt förutsätter snö, annars vet man inte riktigt hur den ska gå till. Frågan är hur man begränsar vargstammen i södra Sverige där ett sammanhängande snötäcke sällan finns under längre tid. Vi har ju inga traditioner på att exempelvis använda helikopter i jaktsammanhang, tvärtom så betraktas det som oetiskt att använda motorfordon i samband med jakt, men det kanske blir nödvändigt om man nu vill hejda stammens tillväxt utanför vintersnöområden.

Många väntar på rovdjursinventering i Värmlands län men det är ännu så länge för osäkra väderförhållanden.

Lilla Elin och hennes pappa Lennart som drabbades av vargbesök i trädgården i Knappstad, Karlstad har varit här idag.  En jättesöt liten tjej, full fart hela tiden och dessutom klipsk. Tyvärr kände jag att jag borde hålla lite fysiskt avstånd idag med tanke på snuvan.

Kommentarer
Postat av: marie

min man vill åxå till gotland efter detta liv, hmmm... hur ska man tolka detta =)



Postat av: Inga M

Rekommenderar alla att gå in på hennes blogg och läsa om en kontakt via medium. Det var roligt!

2009-01-25 @ 19:58:36
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Anki

Hej Inga! Så glad jag blev att du hälsade på och kommenterade i min blogg. Jag är inte längre så aktiv på bloggen, men vill inte lägga av med den.

Någon varg har jag inte träffat på i de här trakterna, men däremot vet jag att det finns en i skogarna där jag växte upp i Bergslagen.

2009-01-25 @ 21:28:52
URL: http:// ankitankar.blogspot.com
Postat av: ingrid

Som du vet är jag kluven till detta med jakt. Sen ber vi en stilla bön att du inte blir mer sjuk, du står ju för tryggheten för mej nu och den är lite skör så jag vill ha dej frisk. Ses i morgon.

2009-01-25 @ 22:40:42
URL: http://missbobiie.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anki: Bloggandet kommer och går. Man ska nog bara hålla på med det när man har lust, det får inte bli en plikt och en börda. Ha det bra!



Ingrid: Jag kommer allt om inget alldeles extraordinärt inträffar under natten. Vi ses!







2009-01-25 @ 23:23:06
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback