Vackra Eksjö!

Ok Rolf Ö, som tackade nej till förflyttning hit  en gång för länge sedan, Eksjö var från början ett vägskäl i Småland! Det framgår när man gör ett besök på Eksjös utmärkta museum. (Undrar varför Årjäng inte har något museum för att visa lite av sin historia, centralt placerat i samhället?) Men det blev sedemera en handelsstad av rang och en garnisonstad med tre regementen om jag förstått saken rätt. Alltså ett småstadsliv med stil blev det. Kyrkan ligger mitt i stan och stadshotellet mitt emot. Jag blev lite moloken när jag vid ankomst kunde konstatera att högmässan låg kl 17.00 på söndag em så jag inte skulle hinna gå i kyrkan som jag alltid har gjort när jag varit på jaktprov i Eksjö. Men Valsa gjorde full dag på söndagen så jag fick tillfälle att övervara den fina ljusmässan, kyndelsmässodagen till ära.

Torget är vackert både dag och kvällstid.


Så här pampigt är alltså hotellet och som sagt ett av få hotell i Sverige där hundar är välkomna också, om än inte riktigt i alla rum. Vi bodde rakt fram till höger här. Rummen var nyrenoverade och som vanligt trevligt att bo här. Statyn vet jag inte vem den föreställer. Glömde kolla det.


Taket i salen var fint.


Himla fint var det i stora salen där vi åt jägarmiddag på fredag kväll.

Roland var alltså här på stort jaktprov med Valsa, en av de hundar han äger tillsammans med Bosse och som är stationerad i Leverhögen,  inte hos oss. Just nu ser det ut som om hon tagit en etta bägge provdagarna och ¨dessutom en tvåa dag två, men sedan handlar det om egenskapspoäng när det gäller rangordning mellan provets c:a 50 hundar.  Hon var duktig i alla fall. Det var flera år sedan vi var här men det var fascinerande att möta människor som var med när Roland startade gamle Hambo här och som kunde berätta detaljer om hur han jagade. Jakt är ett stort intresse här och vid varje släpp under provet finns intresserade som gärna vill vara med och bara lyssna och se.



Kommentarer
Postat av: Tomas Lööf

Tack för en beskrivning av vår stad och för ert deltagande vid vårt jaktprov. Att det sedan blev full pott för Pila var extra roligt.



Välkomna tillbaka.



Tomas Lööf

Smålands stövarklubb

2009-02-10 @ 07:31:01
Postat av: Inga M

Tomas: Va kul att även en Eksjöbo och jägare hittade hit till min lilla blogg! Undrar förstås hur Du kunde komma på att leta efter den?



Tack för ett fint arrangemang! Jag vet inte om alla positiva ord om provet nåt fram till Er som ordnar med det hela. Men alla jag hör något från tycker att Ni gör ett enormt arbete och att det finns ett sånt positivt intresse överallt. Det finns folk med bara för att lyssna på jakterna!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback