Svininfluensan funderar jag på.

Kan det verkligen vara någon vits att vaccinera sig så sent som en bra bit fram i september eller oktober / november?  Jag, och många med mig, som träffar en massa nysande och hostande barn varje dag, måste ju hinna bli sjuka innan vi  kan få någon spruta. Det finns redan fall av svininfluensa i Årjäng och just den här influensavarianten sprider sig snabbt sägs det.

Sen har jag fått lära mig av personalen på vår vårdcentral att man inte ska vaccinera sig mot influensa när sjukdomen är igång, för det är inte bra att drabbas av influensavirus och  få vaccin samtidigt eller strax efter. Åtminstone sas det så när jag förra året var för sent ute och frågade efter vanligt influensavaccin till min mamma.

Jag förstår inte strategierna riktigt, hur det är tänkt! ??

Eftersom jag tycks ha snöat inne på den här influensan och tjatar om den hela tiden så är det lika bra att den snart får en egen "isolerad" kategori så den inte smittar ner  i bloggen (Sååååå dåligt skämt!)

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Jag funderar också över detta...

Många hinner ju bli sjuka innan vaccineringarna startar på riktigt,

och många har börjat bli sjuka.

Och just det att denna "flunsa" sprider sig så snabbt....

Jag har också hört förut att man inte ska vaccinera när sjukdomen är på gång....

men läste någonstans att det var ingen fara med det alls denna gång...

( tror det var på en sjukvårdssida )

Vet snart inte vad man ska tro på...



Usch man blir så trött på det hela...och man vet inte vilken information man kan lita på.

Jag har aldrig tagit influensa vaccin förut,

och dessutom är detta nya vaccin inte lika mycket testat...



Bra att vi bloggare kan hålla oss uppdaterade och även utbyta funderingar med varandra om detta.

Kram

Postat av: åsa

Två gånger har jag vaccinerat mig mot influensa och har väl aldrig varit så sjuk som då och båda gångerna tog det om också!

Men, det är ju svårt att veta, om man är "angripen" då man vaccinerar sig..

Jag är mest orolig för lillprinsen med hans dåliga lungor..

Ha dé!

2009-08-24 @ 14:49:15
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Lotten

Har också undrat över detta men inte hittat något svar! Det känns just lite sent.



Hörde förresten av min pappa att man i Norge beslutat att inte massvaccinera som Sverige gör (min bror har precis haft svininfluensan). Det måste ju påverka er i gränstrakterna också antar jag?

2009-08-24 @ 18:29:45
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Marie

Ja, det undrar jag också. Jag tror tyvärr inte att det är den lilla männsikan som är i fokus utan jag tror verklgen att det är samhällsekonomis som är i fokus. Jag tror ärligt talat inte att någon verkligen vet riktigt hur detta ska hanteras....annat än att man inte kan låte en influensa slå ut hela landet...jag tror att de arbetar på lång sikt....vilket egentligen innebär att man får ha överseende med eventuella brister i både vaccinet och vaccineringen. På det stora hela så kanske man stoppar en smärre ekonomisk katastrof. Så eländigt krasst tror jag verkligen att det är. Själv skulle jag mer än gärna vilja veta när, var, hur och med vad vår kära elit vaccinerar sig...det skulle säga mycket mer.

2009-08-24 @ 20:09:02
URL: http://www.mariee.se
Postat av: Inga M

Alla: Ja, man kan fundera över detta och de flesta av oss pendlar nog mellan att tro att det hela är överdrivet via media / att någon försöker dölja sanningen / att någon försöker tjäna pengar på det hela ( som vanligt!)/ att det kommer att bli värre än vi tror.



Lotten: Berätta hur sjuk Din bror blev!

2009-08-24 @ 20:58:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Jag tänker inte vaccinera mig, får jag det så får jag det och precis som du säger, är det någon vits att göra det när vaccinet kommer så sent? Ingen jag pratat med hittills tänker ta någon spruta. Dessutom är jag i fel ålder för att vara riskgrupp den här gången.

Inte blev någon av oss klokare av det här inlägget?

2009-08-24 @ 21:14:38
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: Lotten

Inga - jag träffade ju inte min bror medan han var sjuk (förstås). Men han är 21 år och tämligen vältränad och tycktes klara det ungefär som en vanlig influensa.



Han blev smittad utomlands och var sjuk några dagar där, och sedan ung. en vecka hemma vad jag förstod. Mycket hög feber (gick ned en del efter ung 3 dagar), värk i kroppen, diarre, ont i huvudet, ont i halsen och så en hosta som gick djupt ner i lungorna. Som sagt var - svårt att avgöra "hur sjuk" men min pappa (som i och för sig inte oroar sig i onödan) verkade inte speciellt orolig för hans tillstånd. Ingen annan i familjen smittades men redan när han kom hem så använde de munskydd, handsprit och isolerade honom på rummet (han bor i en separat del av huset).



Min far flög f.ö. i går och hamnade då bredvid en japan med munskydd. Tycktes överdrivet tills han började hosta och nysa... Själv har vi just fått en del gäster på jobbet som kommer från Irak, Pakistan, Nigeria m.fl. ställen. Med dagens kommunikationer och internationella samhälle tror jag smittan kan komma ännu fortare än beräknat faktiskt.

2009-08-24 @ 23:38:30
URL: http://blottenblogg.blogsome.com
Postat av: Inga M

Suss: Det hela känns tveksamt hur man än gör.



Lotten: Tack för Din beskrivning av något som jag uppfattar som ett "normalt" fall av svininfluensa. Det är en bra motvikt mot de beskrivningar av lungmaskiner och respiratorer som vi får annars i media.

2009-08-25 @ 06:25:00
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback