Stockholm dag 1

Strålande solsken, sommarväder och det hade jag naturligtvis inte klätt mig för.  Hett vart det.Den här sommaren har vi varit vana att bylta på oss.

Det blev lite småreparationer i sonens lägenhet, IKEA på Liljewalchs och Nationalmuseum. IKEA på Liljawalchs var jag lite besviken på.  Det var både affärshistoria och desinghistoria, men lite för  mycket affärshistoria och för lite designhistoria.  Annars är idén ju bra, som grundkoncept. Utställningen på Nationalmuseum hade jag redan sett.




Blå Porten, matstället bredvid Liljevalchs är en oas.

Vi träffade också Kent, han som körde rally hemma hos oss, Kent som var med på bröllopet i Japan. Kent jobbar på Volvo i Göteborg annars och vet berätta att det finns ett par Volvomodeller som säljer så mycket som man kan leverera och att SUVarna går bra i Kina.




Kent kom alltså på motorcykel och fortsatte hem på motorcykel.

Kväll på restaurang Östgötakällaren  på söder. God mat och trevligt sällskap med sönerna och Stcokholmssonens damsällskap C.

Det blev ett besök på DICE också, LA-sonens arbetsplats. Där får man inte ta kort för det är så hemligt med dataspelstillverkning. 240 personer jobbar där i alla fall och ingår i EA, Electronic ARTs. Koncernen presenterades ett delårsbokslut igår kväll och det var rejält positivt. DICE är en vinstmaskin i företaget, har gjort dataspel som sålt bra. Företaget disponerar två våningar längst upp i det stora glashuset vid Slussen. Vi gjorde en rundvandring och kollade. Det påminner om snygga fabrikslokaler, massor av datorer i grupper, avskärmade av snygga glasväggar. 5 produktioner är igång just nu. Några spel har precis släppts och gått bra. Roligt att träffa en del av sonens gamla goda vänner. Språken som hörs i luften är ofta engelska men också andra. Dataspelstillverkning är internationell och inte särskilt språkberoende.



Så här ser entrén ut i alla fall.


Mariatorget är så vackert och idylliskt


Nu när det var 25 - 30 grader varmt så var massor av människor på utflykt på gräsmattorna vid Mariatorget.


I Kungsträdgården tror jag det var så svingade sig det här lilla barnet (2-3 år gammal bara) i gummiband så högt att hon var i höjd med träden och hon hissnade inte en gång, rörde inte en min bara log milt och lugnt, skrattade ibland.

Kommentarer
Postat av: Mia

Åh, är du i Stockholm och strosar nu igen, kul! Tack för att du delar med dig. Vad månde det bliva av det barnet som är på den nedersta bilden?

Postat av: britten

Nu ska jag ta tag i de utställningar som jag missat i sommar.....ha en fortsatt trevlig kväll / kram

2009-08-10 @ 19:07:37
URL: http://pyrobritt.blogg.se/
Postat av: Herta

Och vi har kanske inte setts idag i stan. Nu påminner Du mig om Ikea...jag har glömt att det skulle jag göra i sommar, hur skall jag hinna det?

2009-08-10 @ 22:35:34
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Nja, det var ju några dagar sedan, inlägget blev gjort lite i efterskott. Det tog tid att få till bilderna.



Britten: Ikea på Liljewalchs är bra och fotoutställningen på Moderna muséet och Edsviks konsthallars Figurationer är nästan ett måste.



Herta: Före så tycker man sommaren är oändligt lång, ändå blir det hårda prioriteringar.

2009-08-11 @ 08:34:54
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Thalina

Härliga sommarbilder och tänk att det finns så mycket grönt i vår huvudstad.Ha det gott kram Thalina

2009-08-11 @ 09:09:45
URL: http://thalina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback