Sanering ...

...har vi sysslat med i stort sett hela dagen inför de japanska gästernas besök. Jag tror att det är en korrekt benämning av vår aktivitet. Vi och vårt hus är ju lätt bohemiska kan man väl säga, om man vill uttrycka det fint. Man kan också, om man vill vara diplomatisk, säga att vi prioriterar annat än städning. (Ha ha!!)  Annars kan man säga som det är, att vi är oordningssamma till vardags. Tidningshögarna tenderar att invadera köksbordet och växa upp på köksstolarna till höjder som gör att de så småningom tippar över, skorna svämmar över i hallen, gubbens kommunpapper dräller här och där  i kilovisa buntar, mina väskor och kameror och kom-ihåg-lappar ligger var som helst!

- Kaot-familj, säger vår tyske gode vän ibland. (Fast han kastar sten i glashus alltså!)
Han var här idag förresten och flinade glatt åt den nya prydlighetsnivån i huset. Han sa inte ordet bedrägeri högt men jag kan ana hans tankar. Han hämtade en vildsvinsstek ur frysen här och den ska vi aväta tillsammans på onsdag. B och L i Leverhögen är också inbjudna.
 
Sen gick han igång på den vita väggen i källaren vid tvättstugan. Han vill göra en Route 66 av den med perspektiv från mitten och ut med telefonstolpar och HD och en rockstjärna på dass med gitarr på dörren till Rolands verkstad / pannrum! 

 Han påstår att LA-sonen kommer att veta vad han menar, det är en klassisk bild. Jag har noll koll på stjärnor på dass!

Sen vill han stänka färg över de vita väggarna och hänga tavlor på dem. Färgstänk over my dead body alltså!! Men tavlor på list är helt ok. Bra med nya infallsvinklar på vägg som är provocerande tom, vit och stor.
 
Han säger också att LA -sonen skulle kunna göra något bra målat direkt på väggen tillsammans med  sin  fru. Båda är ju bildmänniskor till yrket. Och faktiskt den japanska fruns pappa målar också! Han har idag suttit på söders höjder i Stockholm och målat akvarell får vi rapport om via telefon! Fast sen mumsade de och åt på Lallerstedts Gondol alla fyra. Häromdagen var de på Freden och den gillade gästerna. Hur ska jag kunna konkurrera med renstek och lingon på Freden?

Äldste sonen fick vi till slut tag på, Han är på Fårö på bröllop; inte eget, (vilket vi trodde en stund!)  utan Johan och Petras. De var här och firade hans 30-årsdag för några år sedan. Rara människor skulle jag vilja säga som gammal kärring. I kväll grillar de bara. Imorgon är bröllopet.

Nog svamlat!

Vi tar faktiskt ett ordentligt tag ibland och röjer upp i kaoset. Nu är ett sånt tag.
Kolla här bara:


Alla mattor åkte ut på skakning, alla golv dammsögs, alla ytor dammtorkades och nu hänger tavlorna helt följdriktigt på trekvart. Jag rättar till dem imorgon. Diverse speglar putsades, fönster torkades ur. Fem kassar matvaror släpades hem om att ifall de skulle behövas. Hela kylskåpet är fullt.


Och alla Ni som brukar gästa vårt hem; så här ser alltså stolarna ut när tidningshögarna är borttagna. Har Ni aldrig sett dem förut och kommer förmodligen inte att får se dem igen så titta ordentligt nu!!


Och köksbordet kan bli så här fritt från världslig papperskommunikation. Jag berättar inte vart vi har gjort av allt.


På byrån står bara favvoskålen, och under den Klässbolsdukarna.


Måste göra en närbild på den. Här brukar i och för sig inte få vara något ovidkommande annars heller, detta är lite heligt. I hela mitt oordningssamma liv så har jag alltid haft behov av att ha några ytor och platser som har varit helt rena och fria från prylar och lort. Och detta är en sådan plats numera. Här får inte drälla några mobiltelefoner på laddning eller batterier eller tidningar.

Nu är klockan halv 11 fredag kväll och vi har avslutat städningen och vi kopplar av. I morgon eftermiddag kommer gästerna. Hoppas de kör försiktigt!

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag brukar tycka att det är bra att få gäster av den anledningen som du beskriver här ovan. Nu är vårt hus mer eller mindre självsanerande ;-) på grund av att jag har en förkärlek att möblera om allting hela tiden. Varje ommöblering åtföljs av en sanering samt allmän utrensning. Faktum är att detta sätt både roar mig och gör lite allmän nytta på städfronten...därför får det fortgå till min mans stora förtret. Han ser mest blek och ledsen ut varje gång jag föreslår ngn ny omflyttning. Antagligen minns han vilket jobb det är när jag "bara" ska möblera om ;-)))

Postat av: Mia

Tack för ett härligt inlägg som jag läst med glädje. Även jag behöver ta ett ordentligt tag ibland och däremellan samlas både det ena och det andra litet varstans... ;-)

2009-08-29 @ 06:30:42
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Marie: Ommöbleringar och flyttningar brukar ju lösa problemet. Här gör vi varken det ena eller det andra på decennier! Så ser det då ut som det gör för det mesta. Det är inte så väldigt smutsigt, för det brukar vi hålla efter, men det blir så mycket papper och tidningar liggande överallt. Vi har inget bra system för det. Måste tänka på det.



Mia: Tur att vi är fler! Men jag antar att Du har röjt nu.



2009-08-29 @ 08:15:02
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: åsa

Det gläder mig, att det finns fler än jag/oss..

Men, jag brukar alltid försvara mig med att, "jag har ordning i röran"..

Ha dé!

2009-08-29 @ 09:49:00
URL: http://tantraffas.blogg.se/
Postat av: Lena

Kaos-hus, här finns ett till. Det är toppen med gäster, då får man inspiration och kraft att röja rejält. Just nu förbereder vi oss mentalt för att "förbereda" oss inför de goa danska vännernas besök i mitten av september. Sedan kan det rulla på tills julstädningen.



Konkurrera med Freden? Pyttsan, du ska komplettera Fredens restaurangmat med din kärleksfulla och personliga värmlänska kokkonst. Egenskjuten älg, femstjärnigt!



Ha en riktigt rolig helg!!!

2009-08-29 @ 11:05:08
Postat av: Suss

Läste hela ditt långa inlägg med förtjusning. Inte behöver du oroa dig för maten. Vad kan vara mer exotiskt för folk från Asien än det du tänker bjuda på, för att inte tala om dukningen och allt annat fint du visat upp här på bloggen. TOPPEN!

2009-08-29 @ 22:30:30
URL: http://leontina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback