Ett "normalt" fall av svininfluensa...

... skulle kunna se ut så här; (Lottens beskrivning av hennes brors svininfluensa nedplitad i en kommentar hos mig)

"Inga - jag träffade ju inte min bror medan han var sjuk (förstås). Men han är 21 år och tämligen vältränad och tycktes klara det ungefär som en vanlig influensa.

Han blev smittad utomlands och var sjuk några dagar där, och sedan ung. en vecka hemma vad jag förstod. Mycket hög feber (gick ned en del efter ung 3 dagar), värk i kroppen, diarre, ont i huvudet, ont i halsen och så en hosta som gick djupt ner i lungorna. Som sagt var - svårt att avgöra "hur sjuk" men min pappa (som i och för sig inte oroar sig i onödan) verkade inte speciellt orolig för hans tillstånd. Ingen annan i familjen smittades men redan när han kom hem så använde de munskydd, handsprit och isolerade honom på rummet (han bor i en separat del av huset).

Min far flög f.ö. i går och hamnade då bredvid en japan med munskydd. Tycktes överdrivet tills han började hosta och nysa... Själv har vi just fått en del gäster på jobbet som kommer från Irak, Pakistan, Nigeria m.fl. ställen. Med dagens kommunikationer och internationella samhälle tror jag smittan kan komma ännu fortare än beräknat faktiskt.);
"

Jag kan väl bara tillägga till denna beskrivning av svininfluensa att jag av en läkare idag fick upplysningen att influensa skiljer sig från vanliga snuvor så till vida att den kommer snabbt, från inget till hög feber och ont på en gång i stort sett. Man blir alltså inte först lite snuvig och hostig och så blir långsamt dålig under en följd av dagar. Fast det är klart att influensan kan slå till i kölvattnet på vanlig snuva också.

Jag ser att det tenderar att bli ett antal inlägg om svininfluensan här på min blogg och det lär hålla på ett tag till så nu "isolerar" jag  ämnet i en egen kategori.

Kommentarer
Postat av: Suss

Intressant att läsa hur snabbt influensan slår till.

Nu har jag dessutom klippt och klistrat in det du skrev på URL. Testa om det fungerar nu då, det är ingen skillnad mot hur det stod innan.

Nya klurigheter att fundera på!

Postat av: anne

Djup hosta....Jag tror inte mina luftvägar hanterar det så bra, jag har gamla "skador" sen en lååååångdragen lunginflammation.



Sv. Jag är nu inte mikrobioog utan histopatolog, men jag ser hur mina mikrobiologskollegor hanterar handhygienen. Spritservetterna har jag inte koll på, kan höra med någon av dem. Annars kan jag verkligen rekommendera desinficerande handgel (finns att köpra på apoteket), det håller sig fräscht i tuben och man slipper skräp att hantera efteråt.

2009-08-26 @ 21:07:20
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Det funkar inte nu heller med URLn. Kan bero på att Du (jag!) gjort ett mellanslag före "se". Prova nästa gång utan det. Alla andras adresser funkar.



Anne: Du ska alltså vaccinera Dig antar jag? Du är ju i alla fall "...olog" någonting och för mig så blir det expert på sånt här smått virusaktigt. Angående handgel så kan jag bara säga att jag köpt ett antal flaskor redan och använder under dagarna på jobbet. Faktiskt köpte jag de sista flaskorna på vårt apotek, de har nu tagit slut överallt sägs det. Hoppas sjukhusen har egna extralager. Men det finns alltså på tub också, som man kan ta med i väskan?

2009-08-26 @ 21:18:45
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Asch, kanske är det Vårdförbundets medlemsprodukt jag far efter...? Den sorten skickades runt och vi sprutade gel i varandras händer när vi var i Indien förra sommaren.



Men kanske att apoteket också har?



Jag har precis beställt 150 st handdesinfektions-spray med logga till vårt septemberjippo, min "leverantör" menade att det är bättre än tuben tom. Det visar sig.

2009-08-26 @ 21:39:40
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Suss

Nu då?

2009-08-26 @ 22:15:46
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker det är bra att vi kan ventiliera och skriva om Svininfluensan i våra bloggar.

Och bra att du skapar en egen kategori här om den så vi kan gå och kika.

Och intressant det du berättar här...

Och ja, med dagens kommunikationer och internationella samhälle kan nog smittan komma fortare än beräknat.

Och det finns redan en hel del fall här i Sverige.

Kanske också en del haft den utan att veta om det. Speciellt om de drabbats lindrigare.

Den har nog varit på gång ett bra tag nu, men att situationen kan bli värre den närmaste tiden.



Jag vill inte...men kanske tar jag sprutan i alla fall,

då jag har lite problem med luftrören...

Hoppas bara inte sprutan ger biverkningar...

Vet inte vilket som kan vara värst...

Kram

2009-08-26 @ 22:17:10
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Inga M

Suss: Jaaaa nu fungerar länk via Din bloggadress här!



Ingermaryissa: Jag har en dag med varje beslut just nu; spruta eller inte! Det beror mest på vem jag pratat med senast! Så principfast är jag (inte!)



Anne: Undrar vad Du får för besked? Restnoterat?

2009-08-26 @ 23:32:59
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Nää..Inget om restnoterat, inte än i alla fall, och jag har begärt leverans till Visby tills på onsdag helst. Vi får väl se! :)

2009-08-29 @ 18:03:05
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback