Resan: Göteborg!


Jag måste bara få lägga ut vår sillerudske duktige bildhuggare Leif Anderssons Fraxe igen här på bloggen. Den ligger alltså på Götaplatsen utanför Göteborgs konstmuseum. Den är en del i utställningen "Annan konst", en utställning som man måste se. Den ger många tankar och goda leenden. Det var länge sedan vi skrattade oss genom en utställning. Men det var inte hånskratt åt konsten och konstnärerna utan med dem. För det här är bilder och figurer som vrider och vänder på våra perspektiv lite grand och låter oss se både oss själva och annat i en skrattspegel. Men ibland blir skrattet ömsint när man anar en tragisk bakgrund. 





Här är Fraxe ur ett annat perspektiv. Det ser ut som om Poseidon står uppe på honom.


På utställningen fanns också en annan konstnär representerad; Linder Eriksson. Han gör figurer hemma i skogen och här är bild på några av dem.  Linder känner många igen som en duktig jägare.


Här är också Linders figurer.


Jag köpte utställningskatalogen och den är jättefin. Jag köper ofta kataloger och har aldrig ångrat mig. Då kan man uppleva en utställning om och om igen.

Först blev jag lite sur när jag läste den för det fanns ingen beskrivning av konstnärerna, det hade jag förväntat mig. Däremot fanns det en mängd artiklar om vad egenlärt konstutövande egentligen är och är värt, skrivet av ett antal etablerade tyckare i sammanhanget. En av dem förresten också en Årjängsbo; Per Dahlström som skrivit en vetenskaplig uppsats om en annan egenlärd bildskapare, helt autodidakt som man brukar uttrycka det, Ture i Berg. Jag har visat hans figurer tidigare på bloggen.

Det kändes alltså lite snopet att inte få den här beskrivningen av personerna bakom den här fina utställningen med verk av självlärda konstnärer. Det hade varit roligt att få läsa om Leif på Noretjärn och Linder Eriksson. Men sen insåg jag att en del av de andra  kanske inte hade velat bli beskrivna eftersom man förstår att några har  tragiska öden bakom sig med ett särlingsliv. Det skulle nog ha blivit ett allt för pinsamt arbete att välja ut vilka som kunde lämnas ut i text och vilka som inte kunde det.

Det 'är i alla fall en utställninge som är väl värd ett besök även om man inte normalt springer och tittar på bilder och figurer.



Utställningen på¨ Röhsska har jag beskrivit tidigare på bloggen så den hoppar jag över nu. Men nära Röhsska, mot gamla universitetsbyggnaden, så finns den här roliga second hand butiken. Den var himla rolig att kolla i och dit går jag nog fler gånger. Där fanns roliga kläder som var lite utöver det vanliga i second hand.




Inte så långt därifrån hittade jag den här oemotståndliga haren! Jag kollar ju i alla lampbutiker nu för att hitta något till hallen. Men den här gick tyvärr inte att hänga på väggen så det blev inget köp.


På kvällen i GBG så drog vi med L och S ut på krogen. Det blev "Min bror och jag" , god mat och en trevlig kväll som alltid i det här sällskapet.

Jag kan ju som vanligt inte låta bli att plåta menyn.

I morgon blir det bilder från besöket i Varberg. Sen fortsätter det lite i taget.

Kommentarer
Postat av: Trolda

Härliga Göteborg! En stad bara 7 mil härifrån inrymmandes en av de bästa Väninnorna, men som jag väl egentligen allt för sällan besöker...Att fynda på second hand är så himla kul...:)



Trolda - önskar en fin dag!

Postat av: Thalina

Så fina och roliga konstverk det finns och förstår att du fick stort utbyte av din Göteborgsresa.Ha det gott kram Thalina

2009-04-23 @ 15:23:21
URL: http://thalina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Trolda: Just den här second hand var boutique-kläder och inte det man vanligtvis finner.



Thalina: Annan konst var verkligen en speciell upplevelse.

2009-04-23 @ 18:49:45
Postat av: Annaa M

Kan se att det var hyfsade priser på husets vin. Men det roligaste är att ni befinner er utanför vår gamla stamkrog, Gyllene Prag. Jag ber vördsamt om att få låna bilden mot att jag länkar till din blogg!

2009-04-25 @ 01:04:59
URL: http://annaama.wordpress.com
Postat av: Inga M

Ha ha... vi har sagt det förut... världen är liten! Det är ju inte så långt från Olivedalsgatan osv.

Helt ok!

2009-04-25 @ 01:22:33
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback