Varför är inte jag säterbrukare i Valsjöbyn...

och känner Peter Stormare????? Han tycks dyka upp i mitt liv både här och där. Nu senast ur Valsjöbyns obygder. Våra vänner som är där berättar att hon som hyr ut jakt och  stugor och som är Säterbrukare, livsmedelsproducent och en del annat i Valsjöbyn känner Peter Stormare och ibland ringer han från LA och säger ungefär så här; Hej Anita, det är Peter. Hur har Du det? 

Jag skulle inte ha något alls mot såna samtal. ;-)

Valsjöbyn blev årets bygd för något år sedan. Den ligger ett antal mil nordväst om Åre, en mil från norska gränsen. Bara det!

Filmen Varg spelades alltså in i Valsjöbyn och Peter Stormare bodde en tid i en stuga där under inspelningen, fast inte uppe på sätern.  Därav bekantskapen antar jag. Det huset som i filmen är húvudpersonens brors,  ligger i samhället och var på alldeles riktigt Ann-Margrets (Djurets) föräldrahem. Vilken Lassie!  Fast det är väl bara vi, gravt medelålders, som kommer ihåg henne.  Hon som spelade in film med Elvis alltså.

Sen är Valsjöbyn berömt för att det är en av få platser där människa dödats av björn i modern tid. (Kanske vill jag ändå inte bli säterbrukare där. )

Från Valsjöbyjakten rapporteras om en hare idag första jaktdagen. Det var snöstorm en stund mitt på dagen men ingen snö som ligger kvar. En av jägarna hade idag söndag närkontakt med lodjur men inte med björn och det är vi glada för.


Sen sägs det att det inte gått att göra särskilt mycket av någonting om inte lapparna funnits där i trakterna. De lär ha ett välgörande inflytande på leverne och näringsliv. Vad man nu kan mena med det?  Jag väljer att vara totalt oförstående.

Kommentarer
Postat av: britten

ja jag måste säga att jag ställer mig frågande till det sista påståendet jag också ????/ kram min vän

Postat av: Cissi

Valsjöbyn är en vacker byggd!

Peter Stormare är inte illa han heller... :o)

Missade Ladies Night i Göteborg nu i helgen, hade gärna varit där. Tycker Peter verkar vara en härlig personlighet som bjuder på sig själv.

2008-10-06 @ 19:49:37
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Britten: Mmmm!



Cissi: Skulle gärna ha sett Ladies night också.

2008-10-11 @ 17:53:00
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback