Lodjur


Här är en historisk bild sägs det. Det är den första plåtade flocken lodjursungar i Götaland, söder om de stora slätterna. Mamman heter Emma och ungarna är tre små pojkar.  Familjen befinner sig i alltså 50 km nordväst om Kalmar.  Djuren ligger här i trygga händer, åtminstone en av dem som håller är forskare.

Det är söta djur att se på. Synd att den dåliga rovdjurspolitiken i Sverige ställer till det för dem så att en del hungrar i brist på föda och en del faller offer för illegal skyddsjakt eftersom det har blivit alldeles för många på en del platser.


Så här ser en vuxen lo ut. Den här är förstås uppstoppad och finns i Karlstad hos lilla Elin, skjuten av pappa L. Ett väldigt fint montage tycker jag.  Det är ståtliga djur, kolla de stora tassarna. Avtrycket är verkligen som en knuten hand.

Kommentarer
Postat av: Mia

Ja, jättesöta kissemissar... Har aldrig sett dem fria i naturen... Förmodligen skygga? Tror inte de finns i mina trakter heller...

Postat av: Pierre

Hade ett lodjur bakom ryggen, ca 30 meter, på älgjakten för 3-4 år sedan.

Hade ett mark pass och hörde hur det prasslade bakom ryggen.

När jag vände mig om så stirrade den på mig i 3 sek. sedan drog den iväg som en avlöning.

Det var på mina rådjursmarker, så det var med blandade känslor som jag fick bevittna denna upplevelse.

Har inte sett några spår av lodjur på markerna sedan dess. iof så var den gångna vintern snöfri.

2008-06-17 @ 17:43:17
URL: http://www.teamnappet.se
Postat av: Annaa M

Väldigt söta! Särskilt tassarna. Jag ska så småningom se till att du får överlänkat vad jag slutligen skrev i de där reportagen.

2008-06-17 @ 20:12:37
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Tina

Visst är dom söta! Jag har haft förmånen att se 2 st lodjur på en och samma gång i det fria. Det är något visst att se dom "live" i naturen. Sen kan man kanske ha en annan syn om man är jägare.......

Tina

2008-06-17 @ 22:03:44
Postat av: Inga M

Mia: Nu finns de snart över hela Sverige så det finns chans att se dem både här och där. Skygga är de nog för människor så länge de inte är utmärglade av hunger. Då lär de gå nära människoboningar och uppträda närgånget.



Pierre: "....drog den iväg som en avlöning" var ett väldigt talande uttryck! :-)) Det ska jag lägga på minnet! Jo, jag förstår att det var med blandade känslor. Ett lodjur mumsar i sig c:a 50 rådjur per år så visst tär det snabbt på rådjuren, speciellt om det är en lodjursfamilj, då blir det strax slut på rådjur i närområdet faktiskt.



Annaa: Jag tycker också att de är söta att se på och helt ok i naturen om de får vara lagom många och antalet regleras genom vanlig jakt. Det vore roligt att se vad Du skrivit om rovdjur. Inte fel med en sån där adrenalinskjuts ibland. Det rensar systemet! :-)) För jag tror att jag anar temat.



Tina:.....ja, eller om man är rådjur.

2008-06-17 @ 23:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback