Bookcrossing! Bokluffarbok!

För ett tag sedan beklagade jag mig här på bloggen ´över att nya trevliga julklappsböcker innebar ett problem i bokhyllorna. Det blev överfullt och böcker låg härs och tvärs. Jag  fick då rådet att skicka iväg gamla böcker på bookcrossing, dvs skicka ut dem i världen på egen hand för att bli lästa. Spontant så värjde jag mig eftersom jag har svårt att slita mig från böcker. Men succesivt har ändå tanken slagit rot och jag började utan att vara medveten om det välja ut en del böcker att avstå från. Försökte hitta de böcker som jag nog ändå inte skulle läsa om igen, vilket jag annars ofta gör.

Så nu är det gjort. Så där ett 20-tal böcker har jag nu valt ut, lagt i en kasse och de ska skickas ut på luffen en i taget. De ska alltså placeras på offentliga platser i smyg så att de kan hittas av någon och förhoppningsvis läsas och läggas ut igen så att någon annan hittar dem. På så sätt kan de luffa runt i världen och bli lästa istället för att stå i min bokhylla o samla damm.

Tänkte först anmäla böckerna till det som heter bookcrossing på nätet, men jag avstår. Istället har jag skrivit en liten lapp med förklaring på varför boken är utlagd och hoppas att det funkar så. Jag behöver ju inte följa boken. Men jag har skrivit med min bloggadress så någon läsare kanske hör av sig här. Det vore trevligt. Jag gör i alla fall en egen kategori som heter bokluffarböcker och håller tummarna.

Kommentarer
Postat av: Nynna

Ååååhhh!!! Så inspirerande.
Så vill jag också göra!! Jag har inte en massa böcker just nu eftersom jag lämnade dem hos mitt ex. Jag kände att jag nog inte skulle läsa om de flesta romaner jag hade. Tog bara med ett litet antal. Men nu har jag börjat samla på mig igen. Jag ska definitivt följa ditt exempel när det blir dags för rensning. Hoppas att jag själv stöter på någon av dina böcker :-)

Postat av: Annaa M

Här sätter vi ut en kasse i porten så vandrar böckerna iväg ett varv till i huset. Väldigt praktiskt! Att anstränga sig och bli av med en och en bok på nätet har jag tyckt varit alldeles för krångligt. Så attans viktiga är ju ändå inte de flesta böcker. Det är ju lite befängt ändå, hur de flesta av oss vårdar om böcker som man givit några tior för och som knappt håller för en läsning till, skaffar hyllor, släpar på vid flyttningar.

2008-01-09 @ 09:24:46
URL: http://www.annaamattsson.blogg.se
Postat av: Inga M

Nynna: Ska bli spännande att se om det funkar.

Håller med om det ologiska i att spara böcker, men det ligger nog på ett känslomässigt plan för min del. Det finns något av barndomens dyrkan av böcker kvar. När jag lärt mig läsa en gång i tiden så läste jag otroliga mängder böcker och bara älskade alla bokhyllor. På den tiden var det ju inte möjligt för en vanlig familj att köpa in böcker i mängd och biblioteken var enda källan till böcker. Jag minns att jag läste ut den lilla byskolans bibliotek och även centralortens barnboksavdelning från vänster till höger systematiskt. Därefter vidare till vuxenvärlden. Men visst är mitt förhållande till böcker helt fel. Jag måste träna på att slita mig från dem och dela med mig. Bättre att de blir lästa än att de står i hyllan hos mig till ingen nytta. Skulle göra som Du om jag bodde i hyreshus. Nu får jag testa bokluffarmetoden istället.

2008-01-09 @ 16:24:14
Postat av: Inga M

Annaa: nedre avdelningen på kommentaren ovan var alltså ett svar på Din kommentar fast jag missade att skriva Ditt namn där.

2008-01-09 @ 16:38:46
Postat av: Cissi

Det där var en kul grejj som jag aldrig hört talas om! Jag har väldigt många böcker men jag har svårt att slänga dem. Ska bli spännande och se hur det går för dina böcker.

2008-01-09 @ 20:18:42
URL: http://cissilina.blogg.se
Postat av: Inga M

Cissi: Det har varit en lång process fram till att ta det här steget alltså. Jag har ju också svårt att göra mig av med dem. Men det här känns mer överkomligt än att slänga dem i vedpannan.

2008-01-09 @ 21:34:06
Postat av: Helena

Bra idé det skall jag också göra. Men jag måste nog påbörja processen först.

2008-01-10 @ 23:03:51
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: mildamakter

Vilken bra idé. Den kommer jag att adoptera!

2008-01-12 @ 09:33:40
URL: http://mildamakter.blogspot.com/
Postat av: Noemi

Jag har själv jättesvårt att slita mig i från böckerna!! Älskar bokhyllor som är proppfyllda. Att ta fram en bok jag inte läst på länge för att den varit "på luffen" i bokhyllan och glömd...Nej, jag älskar att ÄGA böcker, att återkomma till dem...

Kanske, kanske, jag kan göra mig av med några, men åh, så SVÅRT! Har inte kommit så långt än!

Men själva i den är superkul! Kan själv tänka mig att hitta en luffbok, läsa och fösa den vidare. Då är det meningen med den boken - men en av mina....har svårt!

2008-01-12 @ 18:47:05
URL: http://noemis.blogg.se
Postat av: Inga m

Helena: Ja, det har tagit mig en tid att vänja mig vid tanken.

Mildamakter: Välkommen i gänget!

Noemi: Jag har också haft svårt att komma dithän. Jag har ju ett speciellt förhållande till mina böcker. De känns som mina vänner! Men jag har inget val. Det står redan två kartonger med böcker i källaren och det är ju synd att de ska ligga där tills jag dör och sedan brännas av barnen. Nu kommer de ut på luffen på egen hand och blir förhoppningsvis lästa. Åtminstone av någon.

2008-01-13 @ 00:22:19
Postat av: Herta

Du måste följa upp denna tråd och berätta om Dina erfarenheter. Har DU hört något från någon av böckerna? Hur har Du lagt ut dem...tex ungefär var och i vilka sammanhang?

2009-01-02 @ 11:41:42
URL: http://hertabloggen.blogg.se/
Postat av: Inga M

Herta: Jag är besviken! Jag har inte hört ett enda ord från någon enda av alla böcker jag lagt ut. Jag lade ut dem en och en här och där på offentliga platser; kaféer, tåg, buss, väntsalar osv och några skickades till Thailand till och med. Jag undrar vart de tog vägen.

2009-01-02 @ 11:52:55
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback