Etappmålet för varg är uppnått...

och nu äntligen erkänns detta. Gunnar Glöersen på Jägareförbundet har gjort ett bra jobb för att ta fram de felaktigheter  och det slarv som funnits i rapporteringen när det gäller antalet vargar i Sverige. Och nu har han fått utdelning på detta arbete.  Man erkänner att det var fel att påstå att etappmålet inte var uppfyllt och nu går Naturvårdsverket ut med att etappmålet, minst 200 vargar - 20 föryngringar är uppnått med råge. Nu finns det alltså nya krav på departementet och minister Carlgren att gå ut med direktiv om jakt för att man ska uppfylla det riksdagsbeslut som fattats för länge sedan; att vid detta etappmål ska stammens ökning hejdas under några år för att man ska besluta om hur man ska gå vidare.

Nu hoppas vi alltså på att man beslutar om licensjakt på varg för att hålla stammen på den här nivån i avvaktan på utvärdering av läget och beslut om hur man ska gå vidare. Licensjakt innebär att man, precis som när det gäller älg, får tillåtelse att fälla ett visst antal vargar inom ett område och man kan anta att det blir länsstyrelserna som leder det hela.

Claes - Göran i Filipstad förlorade sin drever för varg i september och nu miste han sin älghund. Detta är verkligheten för människor som tvingas leva med varg.  "Jag försöker att inte bli hatisk på vargarna, men man blir det på rovdjurspolitiken..." säger han i NWT.  Hans åsikt delas av många.

Kommentarer
Postat av: Marie

När jag var ute och sprang kom jag helt plötsligt att tänka på hunden som var nära att bli vargmat...hur gick det med den, rent mentalt tänker jag nu...kan den forsätta som jakthund eller kan man inte veta det ännu?

Postat av: Inga M

Fnissar lite när jag ser att Du kommenterat hos mig igen precis samtidigt som jag är inne hos Dig och läser och skriver en bautalång kommentar till Ditt senaste inlägg som var himla bra.



Jodå, Valsa hämtade sig från vargmötet och är en mycket duktig jakthund. Det var hon som var med oss på Jägartorpet förra helgen och Roland sköt två harar för henne. Igår var hon enastående. Hon kände vittring av hare genom snön och fick upp den så småningom. Roland anmäler henne till ett stort jaktprov i Eksjö i februari så då åker vi dit en helg. Sveriges enda hotell som tar emot hundar tror jag och det ligger vid torget.

2008-12-07 @ 11:11:01
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag hade med mig en av våra hundar på Halsta hotell i Sollefteå...med deras godkännande... så det finns i alla fall ett hotell till som tar emot hundar :-)

2008-12-07 @ 12:54:03
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Marie: Ursäkta mig, det var Snoa som var vargangripen och inte Valsa. Snoa var rädd för stora hundar ett tag efter vargangreppet men nu märks inget speciellt.

2008-12-07 @ 15:50:21
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback