Ormbiten...

...ska man inte bli helst. Jag trodde att det var som ett getingstick eller så men det var det alltså inte. Det är inte jag som är drabbad men tyska gäster, dock inte i våra stugor. Detta skedde i lördags men de åkte hem idag till Tyskland. 

Mannen var ute och fiskade. Vid landstigningen så tappade han sitt spö och när han skulle ta upp det igen så blev han biten av en huggorm. De ringde till oss direkt. Vi ringde 112 som hänvisade till giftinformationen. Där fick vi veta att det var stillhet och högläge som gällde. OCH OMEDELBAR LÄKARVÅRD! Eftersom närmaste öppna vårdcentral på lördag var Arvika, 8 mil härifrån,  enligt 112 så skulle det vara ambulans. Vi blev kopplade till föraren och guidade honom till en bestämd plats. Sedan ringde vi en god vän i närheten som mötte upp där och visade vägen till mannen. Och faktiskt bara knappt 10 minuter efter telefonsamtalet så låg mannen i ambulansen för transport till Arvika.

Under vägen svullnade han upp, fick svårt att andas och tungan svällde ordentligt, men han kunde alltså få behandling. I Arvika blev han inlagd på intensivvård direkt, fick cortison och serum. Armen var (och är fortfarande) dubbelt så tjock som normalt. Sjukhuset ville behålla honom minst tre dagar för vård o obs men han valde att gå hem på egen risk efter en natt. Han hade en 11-årig son med sig som han skulle semestra med.

Jag är jätteglad att det finns ambulans i Årjäng som kan rycka ut direkt. Detta kunde han slutat riktigt illa om han inte kommit under vård snabbt. Det sas dessutom på sjukhuset att man haft ovanligt många ormbitna i år och att ormarna verkade vara ovanligt giftiga.  Det blir alltså svampplockning med gummistövlar.

Kommentarer
Postat av: britten

undrar om der är ovanligt mycket orm i år.



Vi brukar inte ha orm uppe på gården men i sommar har jag sett orn 2 gånger på gården..( vet inte om det var samma orm ) huggorm eller snok ? vet inte men när man har hund är det obehagligt att veta att det finns orm...tur att det gick bra / kram

Postat av: Nina

Det finns till och med orm bakom mitt hus nu... tidigare var de i ett soligt och torrt dike... jag har sett dem där när jag gick med hundarna. Tokhanen ville jaga en liten orm. Men så får man inte göra!



Tur att det gick bra med den ormbitne!

2008-08-15 @ 08:40:57
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Trolda

Vilken tur det gick så bra trots allt! Och att det gick så snabbt...Och HÄRLIGT med den hemvändande sonen =D



trolda - godförmiddag!

2008-08-15 @ 09:43:37
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Rut

Vad har hänt med lasarettet i Årjäng?

Min mamma var opererad där för allvarlig struma en gång i tiden och hon upplevde vården där som mycket bra med den tidens ögon mätt.







2008-08-15 @ 11:00:24
URL: http://rut.blogg.se/
Postat av: Marie

Vad skönt att allting gick bra! Vi var till mina svärföräldras landsställe som ligger i Trosa skärgård förra helgen. En av grannarna där hade 12 huggormar på tomten som de inte blir av med. De har burit bort dem (långt bort) ett flertal gånger men de kommer tillbaka igen. Jag kan tillägga att vi hade stövlar med oss dit!

2008-08-15 @ 19:13:43
URL: http://www.alltiallon.se
Postat av: Inga M

Britten: Enligt sjukhuset hade man haft ovanligt många bitna i alla falla i år.



Nina: Det där med orm och hundar är speciellt tror jag. De klaras sig bättre än människor vid bett. Men cortisonbehandling är kontroversiell. Cortison gör att hunden känner sig frisk, rör sig för mycket och därmed riskerar att bli sjukare.



Trolda: Tänkte på Dig idag. Har fått en kollega i klassen som kommer från det vackra Trollhättan.



Rut: Lasarettet i Årjäng finns inte kvar med inneliggande patienter eller operationsverksamhet. I byggnaden finns en vanlig öppenvårdmottagning vardagar, men alla som ska ha mer avancerade behandlingar remitteras till Arvika, Karlstad eller Säffle. Och som sagt helger är det stängt.



Marie: Med 12 ormar boende på min tomt så hade jag nog flyttat. Fast jag tror att man får på nåder avliva ormar som kommer tillbaka.

2008-08-16 @ 07:43:00
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mia

Fy då, men tur att allt slutade bra.



Vi har inte så många farliga djur i Sverige, men huggormen är ett.

2008-08-16 @ 08:23:46
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Jag har nog inte insett tidigare att ett huggormsbett är så pass allvarligt. Jag blev häpen över att det skulle vara ambulans till sjukhuset och intensivvård. Jag trodde nog att det räckte med några sprutor och så hem igen.

2008-08-16 @ 08:35:50
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Blackout

Min väninna i djupa skogen har ormfobi och dessutom ett stort stenröse som de små giftingarna höll till i. Så vi flyttade dem. Mycket arbete var det med att plocka bort röset och sedan att lokalisera ormarna. En god vän som är van vid riktigt farliga ormar lade dem i en låda, han hade en ormstav till hjälp, och sedan flyttade vi dem till obebodda trakter.

2008-08-16 @ 11:51:51
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: Inga M

Blackout: Hoppas de inte kommer tillbaka! Hoppas Hon Din vännina slapp vara med och rota i det stenröset.

2008-08-16 @ 15:04:17
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Blackout

Hon hade frossa hela dagen och vägrade lämna huset. Vi var 3 som flyttade ormar och det enda jag själv bidrog med vara att välta undan och bära stenar. Fast det tog nästan en vecka innan vi fått fatt på alla ormarna, det blev totalt 4 turer med bilen.

2008-08-18 @ 23:19:27
URL: http://blackout.blogg.se/
Postat av: annet lindskog

läs det här hittade detta på nätet . Inga mer ormbett nu isommar.mvh Huggormssanering.se

2009-02-11 @ 00:17:10
Postat av: Inga M

Annet: Tackar för tips!

2009-02-11 @ 20:27:12
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: M L

Hej!



Läser med fasa om dina och andras upplevelser i sjukvården! Läs gärna Angereds Närsjukhus blogg om uppbyggnaden av ett helt nytt sjukhus där vi försöker utföra vård som passar patienters önskemål och förväntningar, t ex genom att lyssna på patienterna (hör och häpna =) ) och genom en grundlig dialog med medborgarna i området.



Vänlig hälsning

2009-11-19 @ 20:20:59
URL: http://www.angeredsnarsjukhus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback