Telenor fortsätter att luras!
Telenor har granskats av vår lokaltidning NWT nu i ett par dagar. Det verkar finnas ett mönster i Telenors lurendrejerier enligt vår egen erfarenhet och det som står i tidningen.
- Man använder en aggressiv telefonförsäljning.
- Försäljarna ljuger ibland och säger att man representerar Telia (utnyttjar alltså likheten i namnen)
- Man ljuger om telefonernas täckning och påstår att de minst lika bra täckningsgrad som Telia.
- Man säger att försvaret gått över till Telenor eftersom Telenor har så bra täckning ute i obygderna.
- Man verkar beta av en region i taget och som av en händelse så fungerade inte Telenors täckningskarta över Värmland på nätet när försäljaren ringde hit. Undrar om det är så när man tar en annan region också? Att täckningskartorna just då råkar vara nere för uppgradering?
- Man riktar in sig mot småföretagare eftersom de inte omfattas av ångerrätten vid telefonförsäljning, men ofta är omedvetna om det. Större företag är inte lika lätta att lura eftersom de gärna har juridiskt kunnig personal.
- Försäljningen sköts inte av Telenor själva utan av skumma telefonförsäljarfirmor
- Muntliga kontrakt rabblas snabbt och görs upp per telefon och spelas in.
- Telenor vägrar i första vändan att annullera pålurade kontrakt med hänvisning till att det gjorts upp lagenligt med försäljarfirman och inte med Telenor direkt.
- Telenor går sedan in och häver kontrakten för dem som fortsätter bråka, med motivering att man kan göra det om försäljningsföretaget inte följt deras riktlinjer, (men många ger naturligtvis upp på vägen och betalar.)
MEN TELENOR FORTSÄTTER ATT ANVÄNDA SIG AV DE HÄR SKUMMA TELEFONFÖRSÄLJARNA TROTS ATT MAN VETAT OM DERAS OSERIÖSA FÖRSÄLJNINGSMETODER SEDAN NOVEMBER 2006. TELENOR LÅTSAS INTE BEGRIPA ATT DET HANDLAR OM METODER UTAN HÄNVISAR TILL ATT DET ÄR ENSTAKA OLYCKSFALL I ARBETET. MEN DET ÄR DET NATURLIGTVIS INTE NÄR DET FINNS EN SYSTEMATIK I DET HELA.
Förmodligen tjänar Telenor stora pengar på att leja firmor som medvetet lurar kunderna. Dålig stil i alla fall och Telenor är ett oseriöst företag som man nog ska ha så lite att göra med som möjligt.
Vi laddade ju för att gå in i en rättsprocess för att kunna avbryta det lurendrejerikontrakt som vi hade med Telenor via en telefonförsäljarfirma, men det verkar som om Telenor redan löst det hela och vi har sluppit ur fällan, (fast ingen har meddelat oss detta).
Godmorgon :)
Ja det är riktiga lurendrejjare det där. Min mamman granne, en äldre dam, blev lurad och sitter nu men en telefon hon inte kan använda. Betala måste hon ju göra ändå förståss.
Skönt att det verkar ha löst sig och ni slipper rättsprocess. Det är jobbigt.
Ha nu en ritigt skön helg!
Svar: Hehe ja, du med ser jag!
Hehe, hmm en läkare? Nejdu det tror jag faktiskt inte, den största delen av min släkt bor nämligen i Skåne.
Usch vad tråkigt!
Jag har själv telenor och är missnöjd med det! Jag har dålig täckning och telefonen jag fick är visserligen söt men dålig som satan! :O(
Jag ska definitivt bojkotta företaget när min bindningstid är över! (fast då får jag ju en ny telefon och den kommer säkert vara söt så jag får en ny bindningstid)
Skönt att det löst sig för er i alla fall!
Jotack, vi har snart fått nog. När jag gick in och avbokade tjänster som lagts på ett av våra abonnemang utan att vi bett om det sjönk räkningen drastiskt! Dottern hade bl a fått betala för extra utrymme för e-mail trots att hon aldrig använt tjänsten, visste inte ens om att hon hade den. Orkar inte bråka om det, men det är i stort sett ett av hennes studiebidrag på ett år som slängts i gapet på Telenor för tjänster vi aldrig beställt!
Låter ju inte klokt det här :-(
Jag har förresten varit på Hälsomässan nu. Kort rapport finns på min sida :-)
Ha en trevlig kväll!
Jag håller med dig om mycket. Telenor är inge bra om man inte bor i stan. När vi är i Härjedalen är täckningen urusel. Medan Telia fungerar riktigt bra. Skönt att ni slapp bråka mer.
Cissi: Det skulle inte förvåna mig om äldre är en annan målgrupp för de här lurendrejarna. Synd om tanten.
Sanna: Aha, tänkte att släktskap var nära till hands eftersom Ni bor i samma stad. Efternamnet är ju lite ovanligt.
Anneli: Vi är ju glada att det verkar ha löst sig, även om vi inte är hundra säkra än. Det här är ju flera företag inblandade och någon kan ju plötsligt få för sig något annat. Telenor kommer i fortsättningen att vara ett skällsord här i huset.
Annaa: Det Du skriver bekräftar bilden av ruffel och båg hos Telenor.
Eva: Jag ska gå in och kolla hos Dig under helgen.
Helena: Jag tror också att täckningen är bra i storstad men hur många sitter "fängslade" där och åker aldrig utanför stadsgränsen? Man borde skämmas att ljuga om täckningen.
ja ska köpa en telenor telefon idag :) hehe
kram
daniela: Då kan jag bara säga Lycka till!
Hej! Vill varna med det bestämdaste för de fulaste metoder man kan tänka sig. Verkar som de oseriösa försäljarna (NOFATEL)har Telenor i ryggen. Allt som skrivs i bloggen känner vi igen. Vi är ett litet bolatg med tre ab som blev uppringda och pålurade tre 24 mån ab. Vi hade hela tiden påpekat att ingen bindningstid skulle förekomma. Inte ville vi heller ha några telefoner. Detta till trots sitter vi nu med tre ab som vi vill förskottsbetala och sedan bara lägga på hyllan, vi fortsätter att ringa med comviq och lägger Telenor i garderoben.
Martin: Bråka för sjutton! Då slipper Ni ifrån abonnemangen. Vi lurades också på 24 månaders abonnemang för två mobiltelefoner, alltså en affär på c:a 25000 kr men nu har de släppt oss efter att vi hotat med rättsliga åtgärder. Och det lönar sig bara att prata direkt med Telenor. Vår ekonomigubbe har skött allt det där.
Hej Inga M!
Tyvärr tror jag inte att de släpper våra abonnemang (de tjänar så pass mycket pengar på allas upplåsta ab)sedan faller allt i glömska, dock ej hos mig. Jag hade tyckt det var betydligt roligare att lägga dom slantarna på välgörenhet, men jag betalar nu så kan jag fortsätta mitt uppdrag att sprida info om de skurkfasoner som de bedriver. Många i vårt samhälle har inte de resurser,tålamod etc. som krävs för att orka stå på sin rätt. Jag både orkar och har resurser för att skipa rättvisa. Jag vill att ansvariga skall stå raka i ryggen och bemöta kritik och orätter. Det är patetiskt att ingen av de ansvariga ens vill kommentera eller har vilja att svara på konsumenternas frågor(se vidare fairshopping.se). Jag undrar ibland om de högre cheferna "Telenor" är medvetna om vad som pågår, för i så fall hade ngn av dom rätat upp i ledet.
Mer att komma..
NOFATELS DAGAR ÄR RÄkNADE!!!
Jag är drabbad av nofatels säljare. De har lurat mig att De skulle förlänga TeliaAbonnemang. Säljaren ocgh jag pratade i över 15 minuter och hela tiden pratade vi om TELIA. Han ville banda mig och jag accepterade. Tyvärr litade jag på honom då Telia trots allt är serilsa och lyssnade inte noga på inspelningen. JAg ville ha teila och ville förlänga.
VAD HÄNDE???
4 simkort från TELENOR kommer i brevlådan. 24 måanbder bindning. Och vart bor jag när jag inte arbetar i Sthlm. Jo Kiruna. Detta berättade jag över 5 ggr.
Har talat med flera på Telenor och de fullständigt skiter i detta. De bollar mig till Nofatel. NOfatels säljare svarar inte.
Nu till det roliga.
Jag har bandat alla mina samtal med Nofatel utom det första. Även med TElenor. Jag ringde 4 veckor efter jag gjort min första "beställning" och låtsades vara kund. Kom fram efter 5 försök. Nu har jag en 20 minuter lång inspelning där säljaren bedyrar mig om att telefoneen är gratis. Samt att det handlar om en uppdatering från 2g till 3g. Vilket ska ge bättre täckning än idag, innan inspelning sägs det inget om Telenor. Jag lyckas även få säljaren att gå med på 12 månader bindning. Sen bandar jag även inspelningen, hehe.
Här är vad som kommer fram:
Telefonen är inte gratis, den kostar 160 kr i 24 månader, detta sluddrar han förbi. TElefonen är inte en 3g telefon säljaren tänker skicka. Precis innan inspelningen säger han att han måste säga 24 månder bindning i inspelningen men att han ändrar det sen. Annars skulle hans chef bli arg.
Nu har jag en full bandning på avtalet samt det bedrägeri han utsätter mig för innan avtgalet.
Jag kommer nu kontakta samtliga tidningar för att hitta ngn som är villig att gå ut med detta. Jag har säljarens namn, jag har ett avtal som uppenbart är bedrägligt och jag har band på att det är Telenor de representerar.
Jag har utöver detta bandade samtal med Telenor med blandad kompott. 2 samatal där de håller med mig och att de har stora problem med just denna försäljare.
Men att de inte kan hjälpa mig. 1 samtal där de ber mig lyssna mer på vilka avtal jag ingår. Men i alla samtliga fall frågar jag om inte detta är anlendning att se över samarbetet med sina partners. INgen kan svara på detta och ingen ger mig ngn att prata med. Jag har över 45 minuter inspelat där jag blir lurad.
Jag kommer att lägga upp inspelningarna på Cint.se samt på min hemsida.
Och martin: Jo de kommer släppa era abonnemang. Jag blev av med mina till slut. Den andra beställningen gjordes på mitt personnummer. Det innebär full ångerrätt. :)
Det
Om du visste vad man ångrar att man inte gjorde som du, bandade samtalet från början för det är ju där det sägs som dom kan åka dit för. I mitt fall Mobilett/Telenor. Hoppas dom åker dit så det bara sjunger om det.
Till Stefan:
Jag är själv inblandad i en tvist med Nofatel och undrar var jag kan få tag på de bandinspelningar du har. Vad har din hemsida för adress?
Finns säljare och säljare... finns byggare och fuskbyggare.. bilverkstäder som lurar okunniga kunder om saker som e sönder o ska bytas som e fullt okej... asså... detta är en handfull mängd personer som jobbar med provision.. jag jobbar som åf för telias företagskunder.. har både stora o små. vanliga avtal tfa avtal samt ramavtal med allt från 20 användare till 500 användare typ.. sköter offerterna med kommuner och landsting och föreningar.. det e precis vad man gör det till.. jag har fast lön! mitt mål är nöjda kunder.. osäkerhet och slarv och fara med osanning bara för att sälja in leder oftast till 99% åt helvete med affären o kunden får lida... jag är mycket tydlig i mina inspelningar och ser till att kunden är med på noterna.. säger kund! vilket inträffar rätt ofta.. nej jag gör inte detta på telefon.. nä! och det respekterar jag.. jag skickar då manuellt avtal där kund i lugn o ro kan gå igenom vid köksbordet och skriva under.. ett klagomål har jag på mig.. men! det var att telefonen måste laddas ibland med strömkabel i väggen då jag fick ett argt samtal tillbaka av en äldre herre som valt att släppa fasta linan till mobilt.. ( han fick en doro nalle ) =)