Dagens jakt på rådjur!

image1253

Först jagade gubben hare förstås med Jazz, utan större framgång. Sedan blev det rådjursjatk här hemma på Liane. Rådjursjakt med tax idag lördag alltså. Jag gick återigen mot Signebyns skola, vid Bobergskûel med Oskar taxen. Som vanligt var det en flock gäss där som lättade när jag gick emot dem. ¨Det är som att gå i en fågeldynghög här. Och inte nog med det, när jag först släppte taxen så gick han och rullade sig i en hög med älgdynga. Jag kopplade honom genast och gick vidare.

image1254

Oskar såg ut så här. Vet inte om han är kvalificerad för en modeblogg. Jag kan bara försäkra att gubben och jag såg ut precis som vi brukar, exakt samma jaktkläder som förra gången och samma utrustning. Nej föresten inte riktigt. Vi hade 31- radiorna den här gången.  Och min radio var inte bra. Den brusade plötsligt ibland och bruset stoppade direkt om jag tog på antennen. Skumt ! Försökte ha öronsnäcka men det är svårt att uppfatta den andres röst då. Det är lättare med vanlig högtalare.

Oskar fick upp ett okänt drevdjur i dungen med höga träd bakom granplanteringen. Han kom snart tillbaka i egna spår till mig. Vet inte om han tränar på det just nu, att gå tillbaka i egna spår och leta upp mig.

Sedan satte jag mig stilla på en stubbe för att han skulle få gör längre lovar ut och leta och inte gå ängsligt runt mina fötter. Jag vill ju att han ska få ett bra sök. Och han gjorde stora bukter ut och sökte men hittad inget intressant.

Så vi gick ut ur granplanteringen fortsatt västerut mot gammelskogen till mitt favoritställe. Och där fick han genast upp tre rådjur. Han drev snabbt, mycket snabbt och det buktade bra i c: a 20 mnuter. Då såg Roland djuren där han stod i pass, men de var för långt bort och gick för fort så han kunde inte skjuta. Därefter släppte Oskar det hela och gick tillbaka till mig igen. Jag måste koppla honom och gå hem eftersom Roland skulle på genrep på bygdegården klockan 3, genrep på kvällens show.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback