Dagen före älgjaktstart!

Dagen före älgjaktstart!
Kanske någon trodde att jägaren kvällen före älgjaktstart sysslar med att putsa på sitt gevär, men icke så. Det är ett evigt plockande med batterier och pejl och komradioar och dylikt för att få utrustningen i ordning. Här på Harnäs v v o så blir de 84 deltagarna uppdelade på två hundjaktlag, varav Roland ingår i ett, och ett lag med folkdrev. Roland har den hund vars husse, Kurt, så tragiskt dog för en vecka sedan i sin båt i samband med en fisketur. Det är en mycket duktig älghund som kunde ha varit med på SM förra gången det begav sig. Roland köpte nya komradioar av den typ som man använder här. Det är något som kallas 31:or tror jag. Jag får en gammal modell att ha här hemma så jag kan höra jakten via den. Det var ett trixande igår kväll att samordna kanalerna mellan gamla och nya modellen. Tvåan på den gamla motsvarar fyran på de nya eller så tror jag. Pejl på hunden är ett måste så att man slipper åka runt och leta efter en hund som drar iväg på ett gångstånd långt bort. Man vill ju också kunna hitta hunden om den fallti offer för varg eller förolyckats på annat sätt.

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Gäller det att se upp om man ska köra genom skogen då ..

Postat av: Inga M

Madeleine: Ja det är nog klokt att inte störa jakten!

2007-10-10 @ 06:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback