LÖRDAGENS JAKT- OCH SAMLARTUR!

image1294
Vi var här uppe igår lördag. Gubben kom hem vid middagstid från Ockelbojakten och vi gick genast till skogen med taxen Oskar. Men det var inte enbart en jakttur utan också en samlartur. Jag ville ha lite mossa och ris för vinterdekorationerna. Roland satt på pass längre upp och jag gick hit upp med Oskar. Det är åsen mellan Blåsåsen och Döverud. Det är en av mina favvoplatser, jättevackert med utsikt och igår var det vackert väder med strålande sol dessutom.


image1296

Jag försökte gå med Oskar i kopplet först så han ska få vittring på något. Han gillar att använda ögon och öron också, inte bara näsan. Han går ofta upp högt med huvudet och kollar av vad vinden för med sig. Ibland på kort ser jag att han får fel färg, ser nästan blågrå ut. Men färgen på bilden precis ovanför den här texten är ganska rätt. Han är viltfärgad.

image1297
Men ofta är det förstås näsan i backen som här.

Oskar hade slag länge uppe på åsen och slog till och med några väckskall vilket han aldrig gjort förut. Men han lyckades inte reda ut det så det blev ingen jakt. Jag såg tjäderspillning här uppe och när jag sedan visade Roland en liten filmsnutt på hur han betedde sig så trodde han att Oskar kan ha slagat efter tjäder som har betat här. Vi har rätt gott om skogsfågel och ingen som jagar det.

Kommentarer
Postat av: Pierre

Gubben din får samla ihop lite folk och gå "uppflo"
(tror jag det heter) Det är i alla fall så att man går i bredd
ett antal "gubbar" och skrämmer upp fågeln.
Sedan så får man BARA skjuta i riktning framåt.
Grannsonen går i jägarskola och dom var i värmland nyligen och jagade fågel på detta sätt. Verkar vara effektivt om man ej har hund.

Postat av: Inga M

Zalt: Jag och Oskar sprang på 4 tjädrar idag söndag på jakten. De nästan skrämmer livet ur en. Men till torsdagen ska vi jaga fågel, då kommer jäaktgäster med vorstehhund.

2007-11-04 @ 22:30:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback