Naken älg - bild

38735-500

Vi har nakna älgar här i västra Värmland. De har blivit ganska många nu och ett stort antal har frusit ihjäl i vinter eftersom den skyddande pälsen saknats. Idag skulle ett antal nakna älgar märkas med sändarhalsband i forskningssyfte. Älgarna letas upp o sövs från helikopter. Det skedde i Djurskog i Östervallskogs församling Årjängs kommun och gubben var med förstås. Han har tagit bilderna som jag nu lägger ut i en sekvens neråt i turordning, tvärsemot hur man brukar göra på bloggen.

Kommentarer
Postat av: Pierre

Dessa äckliga små älgaloppor...
Finns det inget medel man kan sputa ut i luften så att flugorna dör i alla fall under den värsta svärmningstiden??

Postat av: En liten tant

Intressant - hade ingen aning om att älgar kunde drabbas av sånt här.

Läskigt gift din man och de andra ska hantera.

Tack för stöttande tankar under operationen.

2007-03-13 @ 22:43:53
URL: http://tant.webblogg.se
Postat av: Inga M

Pierre: Tror inte att det finns något

TAnt: Nej det är nog mest här också som det drabbar. Vi har massor av älgflugor.

Jag önskar Dig o sonen allt gott, hoppas Ni kan se med tillförsikt på den närmaste framtiden. Du får hälsa honom!

2007-03-13 @ 23:07:25
Postat av: Ella

Va? Jag har aldrig hört talas om nakna älgar, eller älgloppor, och ändå har jag varit ihop med en jägare. Går de bara på älg eller andra djur med? Vad otäckt.

2007-03-14 @ 07:33:51
URL: http://livetefter.blogspot.com
Postat av: matrixa

Jag instämmer; visste intet om detta!
I övrigt blev jag sugen på att besöka Värmlands museum - jag älskar museer och där har jag aldrig varit. har du fler tips på bra museer ute i landet? Bra grej att göra på somrarna...Bohusläns museum i Udevalla är väldigt trevligt!
kram!

2007-03-14 @ 09:26:28
URL: http://shamanen07.blogg.se
Postat av: Pierre

Älgaloppor eller rättare sagt Hjortlusfluga är en blodsugande "loppa" som attakerar alla sorters klövvilt.
http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3010
För er som vill veta mer om dessa blodtörstiga varelser kolla in denna länk..

2007-03-14 @ 17:32:30
URL: http://zalt.blogg.se
Postat av: M

Ella: De går framför allt på hjortdjur, riktigt mycket på rådjur.

Matrixa: Jag gillar konstmuseet i Norrköping också, där finns "Ingens hundar" en gammal favorit. I Umeå har jag sett väldigt fina fotoutställningar, vet inte om det var gästutställningar eller ur permanenta samlingarna.

Om Du kommer till Karlstads museum ska Du absolut gå med på en visning av huset. Arkitekturen är fantastisk och där finns många fina symboler och allt hänger samman som i en saga. Men man ser det inte om man inte fått det berättat för sig. Och de finns både utomhus och inne. Bara ett exempel är hur undersidan på en svängd trappa till övervåningen påminner om en Alladins matta underifrån!

Pierre: Tack för info om de lömska älglössen!

2007-03-14 @ 20:08:16
Postat av: Anna

Oj, vilket bestyr!!!Stackars djur. Läste att du hade sett se upp för dårarna. Ja den har jag tänkt se. I tisdags såg jag Underbara älskade och den tyckte jag mkt om, även om den ju var mycket tung. Men ändå så vacker...ha det! Anna

2007-03-15 @ 20:02:16
URL: http://annaspytt.blogg.se
Postat av: Trolda

Älglusen är VIDRIGA!!! Här har vi också gott om dem....Inga "skalliga" älgar i syne dock, men i augusti när svampsäsongen börjar på allvar är det HEMSKT att gå ut i skogen....Huuuu, sådana vidriga tingestar....och stackars, stackars älgar! såg lite av programmet på Tv...Huuu, det är synd om dem!

Härligt för er med Sonens hemkomst frampå! Förstår att ni glädjer er! Ha en fin helg!

Trolda - Tjingeling!

2007-03-16 @ 19:51:37
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Inga M

Om den är sorglig vill jag nog inte se den. Jag gråter så det skvalar!

2007-03-16 @ 23:50:46
Postat av: Inga M

Anna: Mitt svar här ovan gällde Dig.

Trolda: Nu kom Din kommentar in också. Bloggen är seg ibland. Jag kan se kommentarerna och godkänna dem, men det dröjer innan en del syns. Och det finns ingen logik i vilka som syns och inte.

Älglusen är vidriga. Men det verkar som om människor har olika ont av dem. Mej går de på och biter en del men inte så illa. Gubben går de inte alls på.

2007-03-17 @ 00:05:10
Postat av: Snurran

Men stackars älg ! Läste i tidningen om detta..huuuaa...

2007-03-17 @ 20:28:27
URL: http://snurran.webblogg.se
Postat av: Kimmi

Varför avlivas inte de stackars djuren istället?

2007-03-18 @ 17:37:19
URL: http://www.kimmi70.blogspot.com
Postat av: Inga M

snurran: Roligt att höra från Dig. Jag kommer inte in på Din blogg längre. Ja, det är synd om älgarna.

Kimmi: Det är inte dödligt att vara utan päls och i övrigt tycks de vara vid god vigör tror jag. Det är värre till vintern när det blir kallt. Då avlivas nog alla nakna älgar man kan se.

2007-03-18 @ 18:58:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback