Hundträning

Hundträning
Alltså idag fredag gjorde vi ett fantastiskt roligt besök hos en svenskamerikan B. som har köpt ett hus i kommunen. Han har jobbat i USA med att träna hundar för olika ändamål, jakt, knarkhundar och polishundar. Han har tränat hundar åt Bill Gates som han känner, de bor båda i Seattle.
B. berättar en massa roliga saker om sitt liv med hundar:

- Han hittade på ett sätt att träna knarkhundar som gick ut på att hunden letade upp narkotika på ex. en flygplats och letade sedan upp ägaren. Då var hunden tränad att sätta sig framför honom/ henne och vifta på svansen. Personen i fråga sysselsatte sig då ofta med hunden, medan hundföraren i lugn o ro kunde trycka på ett larm till polisen som kunde göra ett frídsamt och snabbt ingripande. Träningen gjordes med labradorer och de lärdes upp genom att alltid få leka med en boll med den som lämnat sin doft på narkotika. Hunden trodde alltså att det var dags för lek.

-B. hade mycket bitmärken av hundar på armen. Det fick han exempelvis när han hjälpte polisen att ta hand om knarkares hundar. Om en hund bet, berättade han, så kunde det ibland bara återstå att gripa tag om underkäken på hunden och bryta av den för att komma loss. Underkäken är inte så¨stark och det är den som är aktiv i bitande, inte överkäken.

- Han höll labradorer för enklast att träna eftersom de var så lugna och leklystna. De tycker att träning med lek är så roligt. Men schäfer och dobberman hade han också använt. Helst dobberman som polishund.

- Just nu hade han skeppshundar. Det är en liten hundras som ursprungligen användes att ta råttor på båtar. De ser ut som små schäfrar / spetsar.

- Vi fick en dvd film som man gjort i USA om hans arbete. I september ska han berätta om sitt liv och sina erfarenheter på ett möte i Årjäng. Det var egentligen därför vi besökte honom, för att planera för det mötet.
Det ser vi fram emot.

- En hund som är färdigtränad kan betinga ett pris på c: a 5000 dollar i USA





Kommentarer
Postat av: Alltiallon

Intressant! Jag håller dessutom helt med honom om labradorer, jag hade själv antagligen haft labradorer av just den anledningen; lugna och lekfulla. Jag tål ju inte hundar egentligen, men pudlar går i stort sätt helt bra, så våra små skönheter är i mångt och mycket valda efter min allergi..:-).

Postat av: Inga M

Alltiallon: Hundar är himla spännande djur! Det ska bli roligt att höra honom berätta mer. Efter ett långt liv med detta som jobb så måste det finnas hur mycket som helst att ösa ur.
Jag skulle tro att Du med pudlarna har fått lekfulla och glada hundar också. Vilken tur att någon hund funkar i alla fall.

2007-07-28 @ 08:23:05
Postat av: Eva

Vad kul, blir det ett offentligt möte eller? Labbarna ligger mig mycket varmt om hjärtat då vi är inne på vår 22 :a år med rasen. Näsa vet jag också att de har

2007-07-28 @ 10:14:08
Postat av: Inga M

Eva: Det blir säkert ett möte i Årjängs jaktvårdskrets eller Nordmarkens stövargille. Jag vet inte riktigt var. Annons kommer i Nordmarksbygden och jag ska försöka skriva på bloggen också så Du kan pricka in det i almanackan om Du är intresserad.

2007-07-28 @ 11:45:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback