Åsen i nolare Lihaget

Åsen i nolare Lihaget

Hit upp gick vi, högst upp på åsen i nolare (norra) Lihaget. Det var ungefär här som Oskar tappade bort de två rådjuren som han jagade på. Jag satte mig ner lugnt för att låta honom leta. Jag behövde inte vänta länge för på västsidan fick han strax tag på dem igen. Först lite grövre skall inte så tätt. Det betyder att han hade bra vittring. Sedan växlade han mellan grovt o fint skall o det blev  tätare skallgivning. Sedan gick han över i att ösa på väldigt tätt med fint skall. Då hade han förmodligen sett dem och drev upp emot Blåsåsevägen där Roland satt i pass. Han drev jättebra i minst 20 minuter. Då tappade han bort dem strax före Roland. De hade buktat lite nedanför honom och fått se honom så de kom inte i skotthåll.  Han hade bara hagel med och då är det max 25 meter som gäller. Fin jaktprestation av Oskar som bara är 6 månader gammal! Roland tog honom vid vägen och detta hade inte kostat honom något alls. Men det är bättre att ta korta jaktturer i början. Oskar går väldigt fort när han ringar för att leta vilt och han går redan ifrån mig bra, så där 10-15 minuter i vida svängar. Detta blir inte en tax som kommer att trassla runt benen på mig när vi jagar.

Medan Oskar jagade så smög jag fram till kalhygget väster om hägnet. Där fick jag se en räv komma smygande efter skogskanten. Sedan gick han mitt ut på hygget o satt stilla där o lyssnade på jakten. Den gick alldeles i närheten i skogpartiet. Räven satt stilla i minst 10 minuter. Sedan smög han försiktigt mot mig. Jag fick en bild på honom. Se nästa inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback