Sänk rösträttsåldern till 12 år!

Det är allt lite skämmigt att ungdomar inte får rösta. De har i lika hög grad som vuxna  kunskaper  om politik och samhällsfrågor.  Eller om man så vill de har lika ofta som vuxna inte ett hum om vad det egentligen rör sig om. Om goda kunskaper i politik vore ett argument för att att inte få rösta så skulle nog de flesta vuxna också bli berövade sin rösträtt. 

 Jag tror ibland att ungdomar har ett större samhällsengagemang än vuxna.  De diskuterar oftare än vuxna vad som är rätt och fel mellan människor i stort och i smått.  Och de har ofta genomtänkta och kloka synpunkter.

Ok då de kanske skulle rösta på idoler, typ Jan Emanuel. (För att nu sticka emellan med lite kändisskvaller så vet jag att han håller på och tar jägarexamen på Öster Malma. Min man träffade honom där igår. Jag undrar om den jagande Göran P har sänt ut sina undersåtar till jägarliv. Det förekommer på fler ställen i partiets mitt?)

Jo, som sagt  ungdomarna kanske skulle rösta på idoler och inte på idéer, men det är nog inte heller förbehållet en yngre generation. En mig närstående äldre dam  röstade i alla år på Bertil Ohlin för han var så stilig!

Ungdomars röst i politiken  skulle med automatik föra upp deras frågor på dagordningen; skolan, arbetslösheten, utbildning osv.   Det är visserligen sånt politiker talar om med yviga gester men det blir inte mer heller. Man gör inte på allvar nåt vettigt åt

12 år vore nog en lämplig ålder eller kanske ännu längre ner?!


Kommentarer
Postat av: Björn

kanske det, men jag tror att ungdomarna i större utsträckning skulle rösta på idéer än vad medelålders gör som först och främst röstar utifrån den personliga plånboken. Ungdomarna är ju också de som ska leva längst i det samhälle vi skapar.

Postat av: Inga

Visst röstar vuxna med plånboken. Det märks ju inte minst i dessa valtider då de politiska partierna överöser oss med "gåvor" ifrån ovan, gåvor som sen gärna tas tillbaka eller manipuleras bort.

2006-05-13 @ 14:40:29
Postat av: Annaa M

Jan Emanuel har ju ett djupt engagemang i vargfrågan. Tror inte han är "utskickad". Jag har allt stött på en och annan sosse, en del rätt tunga kommunpolitiker, under mina år i omedelbar närhet till jägare...

Men många 12-åringar är allt väldigt små!

2006-05-14 @ 15:52:13
Postat av: Inga

Annaa: Va bra, jag menar om Jan Emanuel, Du menar alltså att det är vargjakt han vill lära sig! Det ser vi fram emot!
Annars har han ju aktivt bidragit till det varghat som finns i vargreviren idag genom att tycka att vi ska få stå bredvid och se på när varg sliter våra tamdjur och husdjur i stycken.

2006-05-14 @ 22:06:39
Postat av: Inga

Annaa: Ja, de är kanske små, man kan väl börja med 15-årsgräns och sänka sen när man ser att det gick bra.

2006-05-14 @ 22:08:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback