Börskrasch??

Jag har svårt för det här med börser alltså, dvs det faktum att man sätter in större summor pengar på ett slags lotteri. Men jag vet att man bör gilla det för det är på något sätt en hörnpelare i den kära marknadsekonomin.

Men ändå så vet jag ju att mina gamla bondska anfäder skulle vända sig i sina gravar om jag skulle placera någon enda krona av de blygsamma arven på något dylikt.

Sen kommer jag till det absolut puckade från tidningarnas ekonomiexperter de senaste dagarna:

Fråga: Ska vi ta ut våra sparpengar från börsen?

Svar från börsanalytiker: Nej, placeringar på börsen är långsiktiga, det kommer att gå upp.

Herregud, vem tror någonsin att en börsanalytiker skulle svara något annat????
Tänk om han / hon sa: TA UT PENGARNA SÅ FORT SOM MÖJLIGT, BÖRSEN KOMMER ATT KRASCHA!!

Det kommer ju inte att hända att vi någonsin får ett ärligt svar på  frågan om vi bör sälja aktierna. Inte nog med att analytikern då skulle kunna förorsaka en börskrasch, vilket vore tjänstefel, dessutom lever ju analytikern på att börsen frodas  i högönsklig välmåga. Han / hon har alltså ett egenintresse i att börsen går uppåt och att så många som möjligt placerar sina slantar där, därför är svaret givet på förhand.

De enda som får ärliga svar på frågan om köpa eller sälja är de som själva är börsmäklare och som tjänar pengar på fluktuationer oavsett om de går uppåt eller neråt. De måste ju ha några att tjäna pengar på när de spekulerar. För de tjänar inte pengarna på varandra. Om inte vanligt folk låter sina pengar ligga stilla i aktierna så finns det ju ingen bas i systemet som kan förse mäklarna med deras vinster.

Jag har ju en bestämd känsla av att om vi vanliga dödliga visste hur mycket pengar börsmäklare / analytiker tjänar på att bara kolla av givna "korridorer" för alternativen köpa / sälja en viss aktie så skulle vi i protest sälja av rubbet och lägga pengarna i madrassen.  Eller satsa dem på något annat lotteri, typ bingolotto eller så..........




Kommentarer
Postat av: Annaa M

Säger som jag sagt några gånger förut; om jag hade följt min personlige bankmans råd om hur jag skulle placera livförsäkringen som vi fick efter maken så hade pengarna räckt till en returbiljett till Uddevalla och några madrasser. Nu köpte vi nytt bohag, åkte på flera rejäla semesterresor och åt söndagsmiddag på restaurant varenda vecka i åratal.

Postat av: Björn

Jag har letat efter madrassen på PPM, men hittar den inte någonstans???

2006-05-24 @ 21:34:25
URL: http://www.klix.se/wordpress
Postat av: Inga

Annaa: Jag kan bli lätt nostalgisk när jag tänker tillbaka på den tiden mina föräldrar betraktade sin bankkontakt som en slags personlig advokat.

Björn: Ha ha ha...Kanske borde PPM verkligen ha en "madrass" att placera pengarna i för dem som inte vill vara med i lotteriet!

2006-05-25 @ 07:15:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback