Träningsbekymmer....

Nu har jag ändrat träningsstrategi på cykeln i källaren. Förut cyklade jag 6 kilometer på motstånd 4 med en hastighet av 20 km / h följt av en kilometer i 40 km/ h. Och sedan en kilometer lojt avslappningscyklande. Nu provade jag att cykla i samma fart hela tiden 7 kilometer med 30 km / h, motstånd 4 och en kilometer nedtrappning. Det kändes bättre och gick ju lite snabbare. Men jag får alltså inte upp pulsen från viloläge egentligen; den pendlar bara mellan 68-72. Det kanske inte är bra? Kanske borde pulsen gå opp ordentligt en gång under cykeltiden? Nån som vet?

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag antar att du är ute efter ökad kondition. Jag vet ju ingenting om din personliga hälsa, men jag blir lite bekymrad när du skriver att din vilopuls är 68-72. Vilopuls är den puls du har på morgonen precis när du vaknat, innan du stigit upp. Om din puls ligger på 68-72 under tiden du cyklar tror jag att du hyfsat bra kondition. Här kommer ett välment och seiöst råd.
Skippa avslappningscyklingen efter första omgången! Gör 20km/h-intervallet som tidigare. Öka ditt 40km/h-intervall till 2km. Upprepa detta två gånger till = 3 upprepningar. Därefter är det dax för avslappningscyklingen. Kom bara ihåg att det viktigaste är att du anpassar detta efter din egen förmåga och att du stegrar träningen i din egen takt.

2006-01-11 @ 00:02:33
Postat av: Lisa

Jag antar att du är ute efter ökad kondition. Jag vet ju ingenting om din personliga hälsa, men jag blir lite bekymrad när du skriver att din vilopuls är 68-72. Vilopuls är den puls du har på morgonen precis när du vaknat, innan du stigit upp. Om din puls ligger på 68-72 under tiden du cyklar tror jag att du hyfsat bra kondition. Här kommer ett välment och seiöst råd.
Skippa avslappningscyklingen efter första omgången! Gör 20km/h-intervallet som tidigare. Öka ditt 40km/h-intervall till 2km. Upprepa detta två gånger till = 3 upprepningar. Därefter är det dax för avslappningscyklingen. Kom bara ihåg att det viktigaste är att du anpassar detta efter din egen förmåga och att du stegrar träningen i din egen takt.

2006-01-11 @ 00:03:08
Postat av: Inga

Hej Lisa!
Oj, varför är en vilopuls på 68-72 bekymmersam? Skulle det vara högt? Precis när jag vaknar, som nu, så har jag bara 60. Är det bra?
Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Men inser att det naturligtvis inte är bra att hålla på att bli äldre och inte röra sig alls. Mitt jobb är ju stillasittande o sen blir det inget mer. Tror att det ändå är nyttigt att hålla igång på nåt sätt.
Tack för Dina råd. Jag lägger tills vidare in ett 2-kilometersintervall på 40 km/h i mina 7kilometer och återgår till 20/h som grund. Är lite rädd för att göra för mycket nu i början så det blir tråkigt för då tröttnar jag nog.

2006-01-11 @ 06:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback