Kaos i sjukvården i Årjäng?
Fnissar lite åt mina kontakter med sjukvården under den gångna veckan. Det är bara för absurt!
Började ringa förrförra veckan för att få ett recept förnyat, men lyckades inte komma fram. Fortsatte att ringa allt oftare på telefontiden, men kom oftast inte ens fram till telefonkön utan det tutade upptaget. Om jag någon gång kom fram till kön så fick jag gå ur den innan jag var framme för att det ringde in och lektioner väntade.
Till slut, i onsdags så kom jag igenom. Pratade med en vänlig sköterska. Lade fram mitt ärende. Min läkare var ledig så någon annan skulle få skriva ut eftersom mina piller vid det här laget nästan var slut. Jag vet att jag har listat mig för en bestämd läkare, jag gjorde det samtidigt som jag listade modren och gubben så jag vet att det blev inskickat. Deras listning fungerar. Men min fanns inte registrerad. Det kunde bero på fel i datorn sa den snälla sköterskan.
Sen bad jag att få en ny tid för kontroll. Det hade en annan sköterska hand om så jag skulle bli kopplad. Jag väntade länge men inget hände. Till slut gav jag upp och la på. Fortsatte sen att ringa några gånger under torsdagen o fredagen för att få en den här nya tiden men utan att komma fram igen förstås.
I fredags gick jag in på apoteket för att få mina utskrivna piller. Det gick inte sa den vänlige apotekaren.
- Datorn har lagt av så inga recept kom mer fram.
Han krånglade en stund men gick sedan och ringde sjukhuset. Efter en god stund i kö (deras intern-snabb-telefon!!) så kom han igenom. Han kom sedan tillbaka till mig o meddelade att något recept aldrig blivit utskrivet, det hade blivit bortglömt. Men nu skulle det bli av. Fast datafelet var ju inget att göra något åt, så jag valde att inte tillbringa eftermiddagen med att sitta i Årjäng o vänta på vinst o förlust utan jag åkte de två milen hem.
Igår skrev jag ett mail till min läkare. Någon mailadress finns inte till henne men jag chansade på att den var enligt landstingets princip. Och jag förklarade situationen o att jag ville ha en tid så småningom. Får se om det funkar och om jag får mitt recept på måndag.
Vårdinrättningar måste vara något slags sista snail-mailfäste. Har de kanske någon hemlig plan för att bekämpa it-samhället genom att vägra kommunicera med patienterna via mail? Eller också är det ett medvetet drag för att minska efterfrågan på sjukvård. Jag menar analogt med samhällets alkoholpolicy; om spriten inte är så lätt att få tag på så dricker vi mindre. Om sjukvården är svår att nå så efterfrågar vi mindre sjukvård och då blir det billigare för samhället.
Jag som patient har väldigt lite kontakt med sjukvården och för mig spelar det ingen roll om det är lite kaos i branschen, men hur har de stackarna det som jobba mitt i detta?
Började ringa förrförra veckan för att få ett recept förnyat, men lyckades inte komma fram. Fortsatte att ringa allt oftare på telefontiden, men kom oftast inte ens fram till telefonkön utan det tutade upptaget. Om jag någon gång kom fram till kön så fick jag gå ur den innan jag var framme för att det ringde in och lektioner väntade.
Till slut, i onsdags så kom jag igenom. Pratade med en vänlig sköterska. Lade fram mitt ärende. Min läkare var ledig så någon annan skulle få skriva ut eftersom mina piller vid det här laget nästan var slut. Jag vet att jag har listat mig för en bestämd läkare, jag gjorde det samtidigt som jag listade modren och gubben så jag vet att det blev inskickat. Deras listning fungerar. Men min fanns inte registrerad. Det kunde bero på fel i datorn sa den snälla sköterskan.
Sen bad jag att få en ny tid för kontroll. Det hade en annan sköterska hand om så jag skulle bli kopplad. Jag väntade länge men inget hände. Till slut gav jag upp och la på. Fortsatte sen att ringa några gånger under torsdagen o fredagen för att få en den här nya tiden men utan att komma fram igen förstås.
I fredags gick jag in på apoteket för att få mina utskrivna piller. Det gick inte sa den vänlige apotekaren.
- Datorn har lagt av så inga recept kom mer fram.
Han krånglade en stund men gick sedan och ringde sjukhuset. Efter en god stund i kö (deras intern-snabb-telefon!!) så kom han igenom. Han kom sedan tillbaka till mig o meddelade att något recept aldrig blivit utskrivet, det hade blivit bortglömt. Men nu skulle det bli av. Fast datafelet var ju inget att göra något åt, så jag valde att inte tillbringa eftermiddagen med att sitta i Årjäng o vänta på vinst o förlust utan jag åkte de två milen hem.
Igår skrev jag ett mail till min läkare. Någon mailadress finns inte till henne men jag chansade på att den var enligt landstingets princip. Och jag förklarade situationen o att jag ville ha en tid så småningom. Får se om det funkar och om jag får mitt recept på måndag.
Vårdinrättningar måste vara något slags sista snail-mailfäste. Har de kanske någon hemlig plan för att bekämpa it-samhället genom att vägra kommunicera med patienterna via mail? Eller också är det ett medvetet drag för att minska efterfrågan på sjukvård. Jag menar analogt med samhällets alkoholpolicy; om spriten inte är så lätt att få tag på så dricker vi mindre. Om sjukvården är svår att nå så efterfrågar vi mindre sjukvård och då blir det billigare för samhället.
Jag som patient har väldigt lite kontakt med sjukvården och för mig spelar det ingen roll om det är lite kaos i branschen, men hur har de stackarna det som jobba mitt i detta?
Kommentarer
Postat av: Anonym
Ja och hur har patienter det som inte orkar och som hänger i en skör tråd om inte receptföreskrivningen fungerar. Jag har sett det på nära håll. Det är nog ändå dom som far mest illa. Dom stackare som jobbar mitt i detta tar ut sin frustration på långtidssjuka
som ändå är dåliga på att gå i försvar och inte har vett att bli friska. Fram med piskan och få in utstickarna i ledet. Nån ordning skall det vara
Trackback