Egen uppfinning i tomatodlingen! ;- )

Jag som är amatör i tomatodlingen stjäl ju förstås tips och idéer från proffsiga odlare hela tiden både irl och på nätet.     Men nu har jag kommit på en egen idé. Jag vet ju från förra året att plantorna tenderar att rangla iväg, bli höga och gängliga. Så nu testar jag att plantera om i mjölk-kartonger och klippa ner en sida. Då kan jag plantera djupt ner i kartongen, sen bara tejpa upp den klippta  sidan, fylla på mer jord  och låta plantan bli lite kraftig innan den ska planteras i stort kärl. Det blir ju nya rötter på stjälken. Det ser ut att fungera eftersom jag har växtlampa ovanför och det är där plantorna tar ljuset. Går nog inte om man har bara solljus från fönster.
 
Förra året var jag för snål på utrymmet, det blev bara 5 -liters, men de blev snabbt fulla med rötter så i år blir det 20-liters för de stora. De små hoppas jag klarar sig med mindre och kan stå i fönstret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback