Präktig var jag idag med matlagning!

Det känns som jag har varit präktig idag med några timmars matlagning. Det var ju skruttigt väder med regn och blåst ovanpå all snön.
 
Jag malde kött av älg, vildsvin en femtedel griskött som är lite fett  och så lök. Det blir en färs som alltså är  färdig att bara tina opp och tillaga som köttbullar, hamburgare, köttfärssås, soppa eller annat. Jag skär ju först bort alla senor och allt fett och brosk innan jag mal. Sen mal jag två gånger, tycker det blir bäst så.   Det blev 4.5 kilo färdigt. Skönt att den gamla köttkvarnen fungerar fortfarande. Det är en födelsedagspresent från mina föräldrar för så där drygt 40 år sedan. Nu anstränger jag den ju inte med bakning :- )) men malning blir det ibland. 
 
 
 
Förpackningen är en klassiker som passar oss. Lägger så mycket färs i varje påse som går åt vid ett tillfälle, packar det platt i i påsen  (tinar fortare så), viker över och lägger lagom många i 5-literspåsar. Enkelt att ta opp en i taget ur frysen.
 
Passade på att koka älgkött till pepparrotskött. Fryser det med buljongen i lagom portioner.
 
Kokade vildsvinsköttet till hundmat. Det var över efter skärningen till färs. Måste ha varit ett fett vildsvin, det blev mycket. Förr gav vi hundarna rått, men nu har vi lärt oss att det kan finnas ett virus i vildsvinskött, ett virus som dödar hundar om de får det rått. Nu är risken nästan obefintlig för så få grisar är drabbade, men onödigt när man inte måste. Det viruset är förresten ofarligt för människor. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback