Vanligt gullris och invasivt kanadensiskt gullris!

Jag råkar ha dem båda bredvid varandra. Den till vänster är vanligt svenskt gullris som vi ska spara och den till höger är kanadensiskt gullris som vi ska ta bort för det är en invasiv växt som kan föröka sig och tränga ut andra vilda växter. Det vanliga gullriset hade min mamma i  perenna-rabatten och hon tog med någon planta hit. Den förökade sig och trivs. Den till höger på bilden ovan och till vänster på bilden nedan är alltså kanadensiskt gullris som jag inte alls vet var det kommer ifrån, kanske spridit sig själv. Den är väldigt fin och blommar före den andra så jag behåller nog plantan men klipper av nu så inte frön kan sprida sig. Den har snart blommat färdigt.  Läser på nätet att många har svårt att se skillnad på de här men här syns det tydligt både med färg och form. 
 
 
En fin dag har vi fått, solsken, lagom varmt och nästan ingen vind. God vildsvinsgryta med nyplockade kantareller kunde vi äta på altanen.
 
Nu ska jag gå med Seffrin och sen ska vi på ett traditionellt knytkalas! Lika roligt varje gång. Vi ska bidra med rökt rådjurslår och potatisgratäng, samt norska räkor till förrätt. Och så egna tomater och egen gurka förstås!
 
Imorgon skriver jag mer om ladugårdsbyggnaden på Liane och om Severin på Litorpet Roland reparerar  golvet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback