Utflykt idag till Tokil med omnejd!

Jag startar i fel ände på vår utflykt till Tokil, på hemvägen från Tokil (Sillerud) hamnade vi hos I och S, Risviken Nordstuga,  (Silbodal) för Roland hade ärende att köpa jaktkort här för jakt på Tokil. 
 
En fantastisk trädgård runt huset. Massor av fina gräsmattor, vacker utsikt och välvårdade grupper.  Jag blir bara lyrisk. Här ett träd med Moreller, ett slags körsbär som är rätt söta och detta ger mycket skörd enligt S. Fast inte så lätt att plocka själv utan man kan ta från skopan i traktorn. ;- )
 
Här syns hur grov stammen är på morellträdet.
 
Här fanns också en riktig  klenod: En målning gjord ett stenkast  från oss här på Liane, konstnär Sprikell på Spriklerud. Men det var rätt många år sedan. ;- ) Kanske Simon Sprikell som gjort tavlan men kan också vara Otto. 
 
Hos I och S fanns fina arrangemang för blommor, här är en med pelargoner som jag föll för. Pelargoner ute funkar hos mig, kanske en idé
 
 
Växthus funderar jag på i någon form, fast bara funderar. Här fanns paprika och tomater
 
Utsikt från gården. Ungefär hit gick Rolands farfars far Alfred Kylin / Kylén på Döverud varje midsommardag, lånade en roddbåt och rådde över till andra sidan Västra Silen, till Blomskog som var hans födelseort, gick upp till Livlund där släktingarna bodde.  Samma dag gick hans fru Emma till Mon i Ölmeheden för att träffa sina släktingar, dotter Hanna.  Hanna var alltså syster till Alfreds son Gustav Kylén på Liane. Hanna  bodde på Ölmheden, Mon.  Gustav var Rolands farfar. Hanna  hade tre barn Arvid, Arne och Runa. Likadana rutiner varje år för Emma och Alfred. . 
 
På hemvägen åkte vi över Årjäng och passerade de branta bergväggarna vid sjön.
 
Risk för stenras, nät. 
 
En av Värmlands bästa bergsklättrar-väggar finns här, den passerade vi
 Mer imorgon om vår Tokilsutflykt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback