Fin kväll igår!

Utsikten igår kväll var nästan lika fin som i minnesbild för tre år sedan. Maten var suveränt god  och sällskapet himla mysigt. Vi sex  har varit vänner länge,  kan både skoja och prata allvar, utbyta tankar åt alla håll från olika bakgrund. Då blir det bäst. ;-) 
 
Det var sika-gryta som serverades. Så gott och mört. Här är receptet! Jag måste testa att göra. Det är ursprungligen gjort för vildsvin och enligt dem som lagade gårdagens mat så blir det ännu bättre med vildsvin / rådjur. Med sika kan det bli lite för mört. Jag ska testa på vildsvin. Vi har några lår nerfrysta som borde passa.  Paprikaschoten är skalad paprika.  Edelsuss är mild form av paprikapulver.  Speck är typ bacon, rökt fläsk.  Schmalz kan också vara smör. EL är förstås Esslöffel, dvs matsked. Resten är tyska som jag nog begriper när jag går tillbaka och läser receptet.
 
Och så här gör man. Som sagt, jag ska testa receptet på vildsvinsskinka
 
Kvistarna där är rosmarin. Kanske för vassa att äta men ger god smak! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback