Uppsala var vi i

Slottet är stort och pampigt, liksom mycket annat i Uppsala, det hör till de kungliga slotten, men numera är det landshövdingen som bor där. Uppsala  är ju en stad med historia och traditioner, ett stort universitet och  Akademiska sjukhuset som är ett rejält område. Staden är den fjärde största i Sverige med 225.000 invånare.  Det visste en taxichaufför
 
Och man har en flott domkyrka. Spirorna  i tornen håller på att rosta så de ska renoveras under några år, fast man ska  inte hålla på så mycket under november till februari för då blåser det för mycket. Där uppe vill jag inte jobba.
 
Fyrisån rinner genom staden och det ger extra lyft åt alla vyer
 
Gösta Knutssons barnböcker har sin förankring här förstås. Vet inte om barn läser dem numera, de om Pelle Svanslös, Bill och Bull, Rikard från Rickomberga.
 
 Vi passade på att fira, bl.a. ett par födelsedagar. Föll direkt för den här tårtan med julmotiv. Det är äkta granskott och vi åt dem verkligen. Smakade lite syrligt
 
Lite idyll blev det.
 
Och så passerade vi Örsundsbro-skylten på hemvägen, där jag har lite släkthistoria.
Mer om våra upplevelser i Uppsala i kommande inlägg.
 

Kommentarer
Postat av: Znogge

Trevliga dagar i Uppsala med andra ord. Tårtan såg både god och fin ut. Visst minns jag Rikard från Rickomberga. Tyvärr tror jag inte att böckerna läses lika mycket numera vilket är synd...

Svar: Dagar med både och. Uppsala är en fin stad hur som helst.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback