Rådjursjakt med Seffrin idag

Vi startade vid 12 -tiden och lyckades fånga in honom vid en bred stritt strömmande bäck 3 timmar senare. Det var motvilligt, han ville inte följa med hem. Förstår inte att han aldrig blir trött och vill avbryta. Väl hemma så studsar han fram och tillbaka och hoppas på mer jakt.
 
Det blev två upptag. Det första gick tyvärr ner till båthamnen så det blev till att få tag på taxen och släppa om igen. Han snurrade runt lite med de två rådjuren innan han fick opp. Men han arbetar rätt och bra innan han får spår, han gör stora cirklar och snabbt. Det tog kanske en kvart innan han fick fart på två djur. Dom föste han på fram och tillbaka mellan oss och Hol flera gånger. Roland såg dem men kom inte i håll. Jag såg en bock som passerade framför mig, han var en stänkare som inte var med i jakten. 
 
Det är totalblött i markerna, både på vallarna och i skogen.
 
 
 
Men en vacker dag var det!
 
Här har vi en Lerinsk björkskog! ;-) 
 
Förra gången jag var ute så frös jag om fötterna, till o med i de här stövlarna. Nu hade jag köpt fårskinnssulor av Skomakaren i Åmål och det var varmt och skönt. 
 
Varmt var det också i händerna med de här handvärmarna. Det är engångs som håller varmt i 8 timmar enligt beskrivningen. Gissar att jag i fortsättningen kan nöja mig med att använda en åt gången och ha den växelvis mellan händerna. Men de är annars inte så dyra så man kan kosta på sig det. Jag har även en sån där liten plåtask med kolstav som man tänder på, men det är nog onödigt krångligt. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback