Släktforskning på Kylin - Kylénsläkten

I kväll har vi försjunkit i olika skrivningar och dokument för att hitta kopplingar i och omkring släkten Kylin i Blomskog och släkten Kylén i Sillerud.
 
För det är samma släkt. Kopplingen hette Alfred Wilhelmsson / Kylin / Kylén. Han flyttade från Blomskog till Sillerud och blev anfader till Kylénsläkten  med ursprung härifrån. Han hette Kylin när han flyttade från Blomskog men här i Sillerud blev det Kylén. Antingen bytte han medvetet eller också skrev prästen fel i kyrkboken, gjorde om i till e med accent. Jag har ju sett när jag släktforskat att  det kan bli felskrivet  ibland.  Alfreds mamma hette, som framgår nedan, Maja - Lena Kylin och hans pappa hette Wilhelm Olsson född 10 november 1841, Norra Viker, Lennartsfors.
 
Jag startar här med Alfreds morföräldrar.
 
Hans Kylin f.  2/11 1803 i Blomskog gift med
Cajsa Andersdotter f.  2/4 1812
 
Deras barn var:
 
Dina f.  1833   utfl till Sillerud 1852
Son utan namn, dödfödd 1834
Josef f. 1835 död 1836
Sofia  f 1837
Anna- Stina f 1839   utflyttad till Norge (något med en olycka)
Maja-Lena f 1841 död 1890,  mor till Alfred som flyttade till Sillerud. Hon var bara 49 år gammal när hon dog
 
1841 flyttade familjen från Låbbyn till Livlund.  Barnen fortsatte att födas.
 
Johanna Josefina f 1843
Wilhelmina f  1844  död 1844
Johan August f 1845  (mer om honom nedan!)
Wilhelmina f 1847  död 1848
Elisabet f 1849
Josef född 1850  död 1851
Josef  f  1852   död 1852
Alma  f. 1853
Josef  f 1856
Cajsa f. 1858  död 1860
 
16 barn födde Cajsa alltså, men alla pojkar utom en dog. De överlevande annars var flickorna.
 
Alfred  flyttade till Sillerud, tog eller fick efternamnet Kylén, bodde först på Sand och Deborgere. Han gifte sig så småningom med Emma Svensdotter från Faggebyn och flyttade till Döverud, ett torp under Liane Gård. Han blev far till flera barn, bl.a. Gustav Kylèn som blev arrendator på Liane. Gustav gifte sig med Ester Boberg. Han dog i tbc redan i 40-års åldern och lämnade hustru och 8 barn efter sig.  En av hans söner hette Thyko Kylén, pappa till Roland. Thyko  gifte sig med Maj Nilsson från Önnebyn och tog över brukningen på gården tillsammans med sin morbror Oskar Boberg och  broder Nils Kylén. För att göra en lång historia kort så tog  Roland  över Liane när de slutade och vi  blev kvar här på gården.
 
Johan August har jag markerat också. Han var slagfärdig sägs det. Han gifte sig med Sara Lisa Hammarström. De fick barnen:
 
Gottwald f 1886 till USA 9 april 1910, gift där med Anna från Holland. Bosatta i Spokane, dotter Florence
Joel  f 1887   gift Aina Karlström fr Forshaga, fanjunkare och senare löjtnant vid I 2 i Karlstad, fick barnen Erik, Sven och Lars, den senare bosatt i Stockholm.
Hans f 1889 till USA  mars 07 ogift, omkom i en tågolycka julaftonen 1928
Ivar f 1892  till USA  1 apil 1911 Ogift skogsarbetare. Var på besök i Sverige 1930 och for tillbbaka samma år.
Sofia f 1894   till USA 5 september 1914 Eller Sofi, mor till Sigrid om jag fått det rätt, som var mor till Sölve, gift med Algot Pettersson, bosatta i Söpplanda, döttrarna Sigrid och Sonja.
Alma  f 1897  till USA 1913 eller 1915  gift i USA med John Swansson från Falköping. Bodde tydligen i Spokane och fick barnen Rut, Edit och Hildur, Hildur som jag tror är mamma till Anne Walsh som bor i Seattle nu.
Signe f 1900 gift med Sven Hultman från Stockholm, Bodde en tid i Blomskog men flyttade sedan till Stockholm i slutet av 1930-talet. Barnen Karin, Allan, Ivar och Thure.
 
Alma och Sofia återvände hem till Sverige  igen 1921. Alma återvände samma år till USA men Sofia insjuknade vid tiden för återresan och stannade i Sverige.
 
 
Jag får reservera mig för felskrivningar, det är fort gjort. Och för att det finns fel i mina källor, vilka är kyrkböcker, Blomskogsboken och en handskriven bunt med släktforskning som jag fått från Sölves pappa.
 
Om jag  går några generationer längre tillbaka i släkten så startar vi med
 
Brynte Hansson född i Kölviken Nössemark Södra
gift med Anna Biörnsdotter
 
Jaktkarlen (på tulljakten i Stora Le, gräns mot Norge ) Hans Brynthesson / Kyllin / Kjöllin   ursprung Kölvikarna född 1749 i Nössemark Södra
gift med Kjerstin Torstensdotter född 1756 i Näresbyn
 
De fick flera barn förstås, bl.a.
 
Gränsridare (tullare till häst)  Jonas Kyhlin f. 1779 i Blomskog
gift med Anna Börjesdotter f 1779 i Torrskog
 
De fick flera barn bl.a. Hans Kyhlin / Jonasson som gifte sig med Kajsa Andersdotter som jag skriver om ovan
 

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Hej! Sökte efter långväga släktingar i Usa då denna bloggen dök upp. Kan berätta att Gottwalds fru Anna kom från Sverige, som jag är släkt med. Vad jag vet så lever dottern Florence fortfarande. Hon skickade ett långt brev till min kusin där det står en massa om släkten. Väldigt intressant att hitta denna blogg!

Svar: Men va roligt!! Vi får hålla kontakt och utbyta info om släkten Kylin. Vet du om det efternamnet finns kvar på den släktgrenen?
Inga Magnusson

2017-05-10 @ 17:17:09
Postat av: Liv-May Holøs ( født Holth)

Min oldemor kom fra Blomskog og var født Alma Kylin , hun flyttet til Aremark og tok senere navet Melby. Jeg har fått oppsporet at hun en gang har bodde på Livlund Er spent på om jeg har noe slekt i Blomskog

Svar: Din oldemor måste rimligen ha varit Alma Kylin, född 1853, dotter till Hans o Cajsa Kylin på Livlund. Hon hade alltså 15 syskon. Du har en hel del släkt i Blomskog, fast namnet finns inte kvar hos så många. Den släkting som kan hjälpa dig är Sölve Aronsson från Blomskog. Han är av Kylinsläkt. Min man Roland Kylén är av samma släkt men namnet ändrades till Kylén vid flytten till Sillerud. I Årjäng finns många släktingar med Kylén som efternamn. Lycka till med dina efterforskningar i Blomskog.
Inga Magnusson

2017-06-19 @ 22:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback