Vi åkte till Umeå i söndags!

 
Umeå var Europas kulturhuvudstad och då byggde man vackert, bl.a. det vita kulturhuset som syns här från infarten i staden. Det är fint ihopbyggt med en gammal tegelbyggnad bredvid, med bl.a. Kulturbageriet.
 I det höga huset till vänster bodde vi under vår vistelse i Umeå, Scandic Plaza. Himla bra hotell och det ligger centralt, man når allt snabbt. Älven ligger fint här under bron.
 
Vi bor gärna på Scandic  Plaza i centrum. Det är tyst på rummet och man kan ställa in temperaturen på 18 grader, perfekt!
 
Frukost ingår förstås i hotellboendet. En del av oss äter  knaperstekt bacon och äggröra. Men inte jag,  jag har med hemifrån det godaste glutenfria brödet (får inte hotellet ha för hela kedjan måste ha samma bröd),  cocosolja för att ha istället för smör och desinficerande våtservetter att tvätta händerna med före äting (saknar jag på alla platser där jag  äter buffé och måste ta i ett antal bestick som många personer tagit i före mig). Frukost för mig är ingen stor post för hotellet alltså, några ostbitar och lite varmt vatten. ;- )
 
Vi åker inte raka vägen till Umeå numera. Det är 100 mil och 300 meter exakt och alldeles för långt för en dags resa i vår ålder. Så vi brukar övernatta i Gävle både på vägen opp och ner. Vi visste det inte innan men det  råkade bli den dagen Mellon var där. ;- ) , och hotellet var fullt, men vi fick mat till slut.  Och att gå på Mellon var inte aktuellt för vår del. ;-)) I Gävle  läste vi i tidningen om att man väntade trafikkaos i Umeå under kommande helg eftersom Ikea skulle öppna sitt första varuhus i staden. Man har 2400 parkeringsplatser men trodde inte de skulle räcka. Och många kom men något trafikkaos såg vi inte till när vi kom på söndagen. Bilden ovan är från Ikea i Umeå när vi åkte förbi.
 
Bloggen kommer de närmaste dagarna att handla mer om resan till Umeå och om  lille Hambo.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback