5:2 är fortfarande bra!

Vi började för ett år sedan och håller på än. Det finns klara fördelar för vår del. Vi som är förtjusta i god mat med smör och grädde och slisk och sånt är inte beredda att ge upp det för att hålla vikten. Men om vi "svälter" ett par dagar i veckan så kan vi äta som vi vill för resten och behöver inte ägna maten en tanke.
 
Under sommaren har det varit uppehåll förstås, bara enstaka dagar då och då, inget systematiskt. Det går inte att planera in svältdagar när man umgås så mycket som vi gör då. Just nu ska jag gå ner ett par sommar-grill-kilon så då går jag på 5:2, annars räcker det nog med 6:1 bara för att hålla vikten stilla för min del.
 
Som bonus så får kroppen vila från att processa socker och en massa kolhydrater ett par tillfällen per vecka och det känns riktigt bra. Sömnen blir bättre de dagarna också. Om man ska leta nackdelar så är det väl för min del att jag fryser. Huvudvärken slipper vi nu sedan vi börjat med att dela på en burk "vikt-väktarsoppa" tidig eftermiddag och sen delar en burk till sen eftermiddag med lite kycklingbitar i. Framför kvällsteven blir det te och en spartansk brödbit.

Kommentarer
Postat av: Tyra Tok

Jag har börjat med 5:2 nu igen och samtidigt inlett en ny hundradagars period utan godis och kaffebröd och redan efter en vecka är jag mycket piggare.

Svar: Ja, man mår utan tvekan bättre utan en massa socker och kolhydrater. Man slipper alla tröttande insulinpåslag under dagen, opp och ner. 5:2 funkar bra för oss eftersom vi inte är beredda att avstå en massa godsaker. Men om jag ska vara helt ärlig som är nog ändå LCHF den diet jag mått allra bäst av, dvs nästan inga kolhydrater men en hel del fett.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback