Kungaduken!

Nu har den blivit min. Den kommer från min pappas föräldrahem och har sitt ursprung någon gång i början på 1900-talet  rimligen. Om man tittar noga så ser man att flaggorna är unionsflaggor, "sillsalater"! ;-)   Duken / väggvävnaden  är tjockvävd och tung med någon metalltråd med i varpen, gissningsvis mässing. Min pappas släkt tyckte att den var fin och värdefull och jag tror de använde den som bordsduk vid kalas, för det finns spår av spill  på den. Pappas släkt  var i generationer gammal  bondesläkt från Värends Nöbbele i Småland, Dackeland, Blendaland, med stor vördnad för konungen och fäderneslandet. Jag kan inte låta bli att le lite ömsint åt värderingar som var självklara i en helt annan tid än vår.  Ett tag hade mina föräldrar den på väggen i lägenheten i Hallsberg,  men mamma tyckte inte den var så vacker så den blev nertagen och undanlagd, ersatt med en oljemålning. Jag har nog ingen vägg att ha den på men kommer att ha den framme på bordet mellan varven men inte i samband med äting. Vill inte ha fler fläckar på den än som redan är där. Gissningsvis saknar den ekonomiskt värde men för mig är den nostalgi på hög nivå och lite snudd på kitsch.
 

Kommentarer
Postat av: Maries

Mycket vacker duk! Jag förstår verkligen att man valt att hänga den på väggen, den är som en hel målning.

Postat av: Znogge

Det värdet kan faktiskt överstiga det ekonomiska!

2015-11-07 @ 10:30:55
URL: http://znogge.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback