Träd för fåglar

Den här gamla trädstammen är helt genommurken, liksom pulvriserad inuti. Men den fyller tydligen någon funktion för fåglarna. Blir nästan som en staty. Fast jag vet inte vilka, kanske hackspettar? Går förbi den varje gång jag promenerar med Seffrin till Blomserud, som igår. Det finns faktiskt ett slags  riktig staty gjord av människohand också på skogsvägen dit. Den måste jag ta kort på! Tänkte inte på det. Roland drar iväg på en dag med arbete och jag ska beta av en lång lista med måste-göra-saker, mest livsadministration med telefonsamtal. 

Kommentarer
Postat av: Lena

Ett så kallat naturvårdsträd vars nedre hälft sparades vid senaste avverkningen med syfte att öka den biologiska mångfalden.
Vedätande insekter lägger sina ägg där, spillkråkan har hittat dit och fått sig ett skrovmål.
Död ved är annars en bristvara i modernt skogsbruk vilket utarmar faunan.

Svar: Jamen så är det förstås. En sparad hökestubbe som jag tror man säger här om såna halva träd som ska bli död ved. Det verkar vara uppskattat i alla fall.
Inga Magnusson

2015-02-23 @ 08:00:45
Postat av: annika

Finns nog mycket goda larver m.m i det trädet. Skönt med en dag då man får en massa måste göra saker gjorda.
Ha nu en fin Måndag. Kram

Postat av: Znogge

Verkar vara ett uppskattat träd i alla fall. Tror att många får nytta av det...

2015-02-23 @ 14:19:51
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Lena igen

Det låter lite roligare med hökestubbe! Skogsbruket kallar dem bara högstubbar. De kan säkert också vara fina utsiktsplatser för rovfåglar

2015-02-23 @ 20:04:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback