Styckningsschema på vildsvin!

I senaste numret av tidningen Svensk Jakt var det med som bilaga! Nyttigt för oss som ska hantera ett nytt vilt. När Roland styckade grisen vi fick så hade han ju proffs med sig som kom med goda råd.  På det här schemat så tar man vara på sidfläsket och röker till bacon. Genast kom Roland ihåg hur vi ätit vildsvinsbacon på Öster Malmas julbord för ett antal år sedan. Hur han kan minnas denna maträtt bland kanske hundra andra som bjöds där begriper inte jag. Men vi får väl testa nästa gång, lämna bort de bitarna till rökning.
 Apropå trikintest så kom det svar på sms dagen efter vi skickat in och det visade inga tecken på förekomst av trikin, det kostade nåt på 165 SEK. Bra med snabbt svar när man vill äta färskt kött. Grisen som går i Harnäs verkar gå kvar där, ses rätt ofta på samma ställe. Envis typ! ;- )

Kommentarer
Postat av: Veiken

Precis när jag tänkte på trikiner, så läste jag att ni hade skickat in prov. Jag läste någonstans att trikiner är rätt vanligt hos vildsvin! Inget kul om man råkar ut för det!

Svar: Nja, det är inte alls vanligt med trikiner bland vildsvin, men man måste testa eftersom sjukdomen tydligen är näst intill obotlig. Finns hos björn också.
Inga Magnusson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback