Töcksfors; katastrof - tragedi?

Ja, ungefär så har den mindre tätorten i vår kommun, nära gränsen mot Norge beskrivits idag på olika webplatser. Det var med en pirrning i maggropen jag närmade mig Töcksfors köpcenter för att leta gummistövlar utan vattenläckage(  jag upptäckte att det inte fanns några i Årjäng som jag ville ha).

Vad skulle möta mig? Ett samhälle i sorg? Gråtande människor på torget? Strejker? Demonstrationer på gatorna? Ett folkliv som stannat av i chock?

Ja, vad skulle man tro efter att ha läst inlägg och kommentarer på Runar P.s facebook och en del annat med braskande rubriker, versaler,  och utropstecken i mängd? 

Vad har då detta samhälle drabbats av? En tsunami? Ett Utöyadåd? Svältkatastrof som den på Afrikas horn?
Ond bråd död? En företagsnedläggelse av stora mått? Med uttryck som tragedi och katastrof så borde det vara något på den nivån för att rimma med mina värderingar.

Nej inget av detta kunde jag se spår av, det var precis som vanligt.




Så här såg det ut! Ungefär som det brukar, lite regnigare kanske.

Vad är det då som har hänt i Töcksfors? 

Jo, kommunen har beslutat att lägga ner det lilla dåliga badhuset i Töcksfors. Det har en bassäng som var felbyggd från början, alldeles för kort (6 * 12 meter) och alldeles för grund (någon meter tror jag)  för att ha förutsättningar att bli något annat än en större plaskdamm för de yngsta. Den var nu rätt skröpplig och krävde ombyggnad för ett par - tre miljoner för att kunna fortsätta användas och då till en hög driftkostnad per år. Den har så få besökare att kostnaden för att driva anläggningen är oacceptabel, utslagen per besök. De som vill ha roligt bad / träna simning åker antingen till Årjängs simhall eller till det fina vattenland som finns över gränsen på den norska sidan. Kommunens kultur- och fritidsnämnd valde alltså att istället satsa på Hagavallen, en sportanläggning i Töcksfors som har en livaktig verksamhet. Pengarna räcker inte till allt och man måste prioritera inom nämndens budget. Man sparar nästan en miljon per år på att lägga ner badhuset i Töcksfors och det är ett klokt beslut. Bättre att satsa på attraktiva aktiviter för barn och ungdom istället för att slänga goda pengar efter dåliga.

Självklart är det inget som hindrar privata initiativ att gå in och ta över driften om man tror att det går att få det hela att gå ihop ekonomiskt, eller att söka sponsring av privata företag i Töcksfors om den här anläggningen har så stor betydelse som man påstår. Töcksfors brukar vara bra på sånt. Vi får se vad det blir till slut.

http://www.nwt.se/arjang/article963079.ece

http://www.nwt.se/arjang/article961560.ece

http://www.barnsemester.se/index.php?option=com_attraktioner&Itemid=48&func=detail&visa=0&id=2838

Uppdaterat onsdag kväll kl halv åtta: Det verkar som om Runar har tagit bort det osmakliga inlägget med många sanslösa kommentarer från sin Facebooksida nu. Cred för det åtminstone!

Kommentarer
Postat av: Znogge

Jag tror att orten reser sig igen. Ibland är det inte lönt att måla på ruttet plank...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback