Hjertmans båt i Karlstad

Snäsigt bemötande kan man få ibland i shoppingsammanhang. Det senaste besöket i måndags på Hjertmans i Karlstad var så illa att det nästan blev parodi:

Så här var det:

Vi skulle köpa en liten flagga och flaggstång att fästa på båten. Det ser fint ut med en svensk flagga där. Inte för att det direkt trängs några andra nationaliteter här uppe i Östersil men ändå....! ;-)

Vi kollade på flera ställen i Karlstad men det var slut, så vi hamnade på Hjertmans, en butik som är specialiserad på båtgrejer.   Först kollade vi lite själva på det som fanns; flagga, stång och fäste. Vi hittade flagga och stång som passade ihop men orkade inte klura ut vilket av ett antal fästen som var rätt. Alltså gick vi till disken, visade den unge mannen vad vi hittat och frågade honom vad som kunde passa. Han bevärdigade oss knappt med en blick, lutade sig tungt mot disken, gjorde en svepande gest mot den plats vi nyss stått på och sa:

- Dom ligger där. Det är dom vi har.

Vi suckade gick tillbaka,  letade vidare och hittade till slut något som verkade ok.

Nästa försök från min sida:

Vi har en aluminiumbåt och sådana kan bli lite slamriga på botten (ok det heter kanske durken då!). Jag förklarade dilemmat för den unge mannen och undrade om det fanns något man kunde lägga på botten för att dämpa ljudet. Korthugget svar:
- Det har vi inte.
- Om någon började tillverka ljuddämpningsmattor eller nåt att ha i botten på aluminiumbåtar så skulle han nog snabbt bli rik, för det är ett dilemma för fler, försökte jag med lite skojfrisk stämma.

Mannen bakom disken tittar surt på mig, gör en paus och säger sen med djupt förakt:
- Man kan väl inte klä in båten heller.

Jag ger upp det försöket, går runt i affären och hittar längst in några mattor som dämpar motorljud men blir inte klok på om de skulle fungera på en båtbotten.  Något pris finns inte heller på dem och nu vågar jag inte fråga mer. Struntar i det projektet tills vidare. 

Nästa försök istället:
 
Båten är lätt i framänden när man sitter två bak (+ motor  förstås), den jazzar lite ostadigt även på små vågor. Det blir genast bättre om en person sitter längst fram. Min tanke var att man skulle istället kunna lägga i någon tyngd i framänden, men den skulle behöva ha hög densitet för att samtidigt rymmas i lådan där, typ bly eller nåt. Vattenfyllda bensindunkar dög inte enligt gubben för de var för skrymmande.

Jag tänke att någon annan kanske har samma problem och att det fanns blytyngder att köpa för ändamålet, så jag gick återigen till den unge mannen för att fråga. Nu såg jag hur han suckade redan när jag närmade mig;  detta hopplöst korkade fruntimmer tänkte han. Jag berättade om problemet, med mycket vänlig och förklarande röst (vi lärare är ju ett härdigt släkte med viss vana att med tålamod försöka övertyga skeptiker!). 

När jag var klar tittade han på mig igen med värsta von oben-blicken, som om han inte trodde sina öron:

- Jamen det är ju vågerna som gör att det slår i båten! Det beror på vågerna! Det kan Du inte göra nåt åt.

Jag drog ett djupt andetag för att försöka göra en pedagogisk utläggning om vikters fördelning och balans och stabilitet i en båt, men jag kände att jag orkade inte mer nu! Jag var så himla arg på det här puckot som antingen alltid var så här sur eller som hade en dålig dag eller som inte tålde kärringar i sin båtaffär, eller som bara hamnat på fel arbetsplats här i livet!!!

Det kan finnas andra goda skäl att handla just på Hjertmans i Karlstad men servicen och trevligt bemötande finns inte med bland  dem.








Kommentarer
Postat av: åsa

Väldigt bra skrivet!

Tänk, att det finns sådan personal i en affär, det är ju helt otroligt!

Jag skulle inte ha någon som helst pedagogisk "ådra" i mig vid ett sånt tillfälle, jag hade nog exploderat och krävt att personalen i fråga visade sig lite serviceminded, men nu har ju affären fått "reklam" så...

Bra!

Ha dé!

Postat av: Znogge

Ibland undrar jag om vissa vill sälja? Bra skrivet.

2011-06-29 @ 10:07:33
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Zarah

Bedrövlig, men dessa människor som hamnat i fel yrke finns litet varstans.... Vilket tålamod du visade mot den mannen, det var han inte värd...



2011-06-29 @ 11:21:35
URL: http://verandan.svenskablogg.se
Postat av: anne

Underbart skrivet!!!! :)



Om någon ändå kunde visa detta för den slöe och slappa!



Eller så får bara "vågerna" slå över honom...

2011-06-29 @ 11:35:05
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Jag har varit med om något liknande. Förstår inte varför man väljer ett sånt intresse om man inte tycker om att prata med folk. Trevlig blogg du har.

2011-06-29 @ 12:49:03
URL: http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com/
Postat av: Inga Magnusson

Alla: Tack för vänliga och igenkännande kommentarer. Kanske drabbar sånt här mest äldre kvinnor som darrar sig in i en butik med sortiment som annonserar en machovärld. Fast ändå inte, jag är ganska ofta inne i jakt- och vildmarksbutiker och blir allt väldigt trevligt bemött.



Jodå Anne, det är inte omöjligt att "vågerna" kommer att slå över den här försäljaren;-), googlevågerna! Om man googlar på Hjertmans + båt, så får man direkt 26.000 träffar och mitt blogginlägg är nr 2, så chansen att han eller någon närstående får syn på det är rätt stor. Om man googlar på Hjertmans + Karlstad så får man 6.500 träffar och mitt blogginlägg hamnar som nr 7, dvs på första sidan!



Hoppas att han i så fall ändrar stil eller byter jobb!

2011-06-29 @ 15:09:16
Postat av: Hjertmans Karlstad

Hej Inga!

Jag vill till att börja med beklaga samt be om ursäkt för att du blivit behandlad på det sätt du beskriver.

Vill framhålla att på detta sätt som du fick hjälp denna dag är inget som jag eller Hjertmans normalt hjälper våra kunder på, här brukar våra kunder både komma och lämna vår butik med ett leende, det vill jag framhålla. Att det kunnat gå så här fel har jag ingen ursäkt för.

Jag har framfört ditt inlägg till vår personal samt till den berörda och påtalat hur du blivit behandlad.

En stor ursäkt kommer därför från mig och vår extrajobbare som hjälpte dig denna dag.

Jag ser gärna att du kontaktar mig så att vi får pratas vid och om möjligt kompensera dig på något sätt, samt reda ut detta med flaggstångsfästet och dina andra bekymmer med din båt.



Väl mött!



Med vänlig hälsning



Andreas

Butikschef

Hjertmans Karlstad

054-159450

2011-09-01 @ 18:23:00
Postat av: Inga Magnusson

Hmmmm "hjälpta" blev vi väl inte direkt av den här försäljaren men han tog emot pengarna i alla fall. Jag tycker jag var rätt snäll som satte en röd prick över hans ansikte på bilden så han slapp bli igenkänd för en större publik.



Tack för ursäkten i alla fall, vi kommer in nästa gång vi behöver något till båten så får vi se om vi är gladare när vi lämnar butiken då ;-)

2011-09-02 @ 07:07:04
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Jonas

Samma bemötande när jag hade en fråga om nitar i samma affär. Hade väl glömt kavajen med Kungliga segelsällskapets emblem antar jag :-)

2011-09-08 @ 11:38:30
Postat av: Inga Magnusson

Men är vi fler? Det här börjar bli intressant.

2011-09-08 @ 15:45:08
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Erik

Jag får nog säga att unnder alla år jag handlat hos Hjertman har jag alltid blivit väl bemött av kunnig serviceminded personal. Jag har en segelbåt och kan i och för sig det mesta om den och har kanske inte ställt dom mest korkade frågorna

2011-10-13 @ 17:31:46
Postat av: Stefan

Hej Inga!

Jag sökte på Hjertmans för att jag ville hitta deras postorderkalalog men jag hitade din blogg eller vad det kallas som första träff och det kan du ju vara stolt över. Snacka om konsumetkraft. Jag skulle vilja delge dej en positiv och en negativ upplevelse av just nåmnda butikskedja och det första exemplet brukar jag faktiskt dra upp när man diskuterar just kundservice o sånt.



Hursomhelst jag hade köpt en segelbåt och hittade Hjertmnans på nätet och såg dom som en lämplig leverantör av basutrustning till båten. Det var mycket som skulle uppdateras allt ifrån topplanterna till bottenfär;-) Jag skickade iväg min digra beställningslista och dagen efter blev jag uppringd av en kvinna.

_ Hej det är Inger Hjertman från Hjertmans!!! Du har beställt fenderskydd men du har inte skrivit i om du vill ha blåa eller röda.



-Blåa svarade jag frånvarande samtidigt som jag försökte få ihop det uppenbara att ägaren själv inte låg o vältrade sig i miljonerna på Cayman Iland utan faktiskt satt o ringde upp postorderkunder o redde ut trivialiteter. Häftigt! Denna handling har faktiskt gjort att jag varit Hjerman trogen trots Bryggor å SsaSea som lockar med exakt samma utbud år efter år.



Den negativa grejen var en upplevelse lik din när jag åkte över till grannlänet för att shoppa loss på butik i V-ås, mässkväll. Man körde mässpriser i butiken samtidigt som Allt för sjön pågick i St.holm. Jag hade preparerat med en rejäl lista på hyggligyt dyra prylar, mest däcksutrustning som block avlastare o sånt. Men jäklar va paff jag blev. totalt ointresse och dessutom när man frågade även blottades även okunskap. Man tog skydd bakom katalogen och bläddrade fram o tillbaka men det hade jag ju kunnat gjort själv hemma. Jag ville ju ha svar och ideer kring mina (kanske dumma) frågor. Jag åkte hem en illusion fattigare.



Min sammanfattning är. Hjertmans funkar bra om man vet vad man ska ha och då kan man lika gärna handla på postorder. Men din blyklump kanske ahde bilvit dyr när det gäller frakten;-)

Mitt tips till dig däremot är att joina några av de forum som finns på nätet och som kretsar kring båtar och båtliv. Här finns mycket kunskap och ett genuint intresse att hjälpa till. Helt gratis dessutom.



Simma lugnt

Stefan

2011-10-26 @ 21:20:43
Postat av: Inga M

Stefan: Tack för en lång kommentar. Det glädjer mig att det också finns intresserade ägare /medarbetare i Hjertmanskedjan. Men om man ska sammanfatta kommentarerna jag har fått så kanske en del av personalen behöver bli bättre både på trevligt bemötande coh på rena sakkunskaper i branschen. Sånt går ju att avhjälpa med utbildning. Kanske en bra idé?

2011-10-26 @ 21:38:23
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback