Riche restaurang...

... besökte jag när jag var i Stockholm. Det var inte planerat, jag bara råkade komma gående från Strandvägen (Svenskt Tenn hade "julmarknad" och så besökte jag Brandförsäkringsverkets arkiv ang. Prästgården - Liane i arkiven)  upp mot Sergels torg och vara jättehungrig. Där  ligger Riche en bit in till höger, på Birger Jarlsgatan om jag minns rätt.

Restaurang Riche har en speciell roll i min släkts historia, det är lite andäktigt att gå just dit och känna historiens vingslag från början på 1900-talet. Och så jobbar ju äldste sonens kompis Micke här i baren.
Micke har även besökt oss här hemma på Liane tillsammans med fler av sonens goda vänner.

Den här gången valde jag ångad torskrygg med ägg och riven pepparrot. Alltså så himla läckert. Fisken var supergod, bara föll så där fint i skivor. Den här rätten hör till Riches klassiker, kanske serverades den också för 100 år sedan.


Notan får man så käckt så här instucken under armen på en figur. Det finns billigare ställen att äta på, men om man tar med kvaliteten i beräkningen så är det mycket prisvärt. Besök rekommenderas! Öppet hela dagen och kvällen tror jag.

Kommentarer
Postat av: soffie

va roligt att du kommer till karlstad om vi gör upp nån gång i förväg kan vi väl ta en fika,Jag tror museet har öppet till 18 så du hinner dit , kram

Postat av: Veiken

Det ser verkligen superläckert ut!

Jag är nog lite knäpp, men jag äter inte gärna fisk och skaldjur på ostkusten, men det har säkert blivit bättre med transporter och annat. Jag är ju van att äta fisk nästan direkt från havet på västkusten.

Svar: Det är alldeles rätt. Massajer är långa, smala och ståtliga. Ett vackert folk!

2011-12-15 @ 18:37:39
URL: http://www.veiken.se/
Postat av: Selma

Det är alltid roligt att gå ut och äta lite finare ibland.

2011-12-16 @ 13:55:46
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Zarah

Det ser läckert ut också!



Jag har ätit mycket fisk under min senaste Norge-vistelse, olika kvalitet och smak... Fisk är gott.

2011-12-17 @ 10:31:04
URL: http://verandan.svenskablogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback