Den Gyldene Freden...

... är en legendarisk restaurang i Gamla Stan i Stockholm. Den ligger på Österlånggatan. Vi var där i fredags kväll med sönerna och deras respektive. Det kostar lite mer än en vanlig restaurang i huvudstaden men i gengäld är maten aboslut suverän, lagad med omsorg och mycket goda råvaror.


Den här krogen har anor sedan 1700-talet.  Den ägdes en period av Anders Zorn som beordrade en renovering och ny färgsättning, men han dog innan den blev färdig så han fick inte uppleva nyöppningen.  Det finns en historia om att han blev nekad servering och därför köpte den, men en annan att han köpte den för att rädda den undan nedläggning. Jag vet inte vilket som är sant, men han hängde tydligen här i alla fall.


Evert Taube och hans vänner brukade också sitta här och jag tror hans stambord finns kvar. De skickade ibland små meddelanden och skisser till varandra nedtecknade på servetterna. Dessa låg kvar när de lämnade restaurangen men samlades omsorgsfullt upp av en av servitörerna där, vars ättlingar fortfarande har dem kvar om jag förstått det  rätt. Evert Taube skulle dessutom ha en liten plunta kojak i innerfickan på ytterrocken när han gick hem sägs det. Den skulle läggas dit i förväg av personalen.



Krogen öppnade tydligen 1722 att döma av dörrskylten.


Fönstren är vackra med sina beslag. Och det ser ut som om man ståtar med Michelinomnämnande, jag vet inte vilket.



Vi firade min 50-årsdag ¨på Den Gyldene Freden för nästan 10 år sedan alltså. Det tillfället var första gången i mitt liv då jag åt pilgrimsmusslor. Det besöket minns jag väl trots att det alltså var 10 år sedan. Vi satt en våning ner då tillsammans med våra barn. Första gången vi var här var mitt på dagen tror jag och det var ännu längre tillbaka. Då åt Roland en fantastisk strömming med hemlagat potatismos. Han hade en idé om att man ska äta strömming vid Östersjön. Den maträtten pratar han om än. Den gången satt vi i markplan. Den här gången satt vi längst ner i ett källarvalv och vi var i sällskap med sönerna samt deras respektive; Carin och Risako.






Jag åt  en helt suverän torsk med pepparrotstillbehör. Förrätten var en salladsrätt med honungsrostade valnötter.

Torsken som inte ser så god ut eftersom jag genast kastade mig över den och började äta innan jag fotade.


Här är förrätten. Salladen med valnötter.


Här är min dessert, sorbet med lite annat. Kul serverad.


Gubben åt förstås sill som förrätt


Någon annan tog en lax till förrätt


En terrin som förrätt.

Köttbullar och rårörda lingon åt Carin tror jag.

 


En snygg dessert som jag inte längre minns vad det var.


Ett besök här rekommenderas i alla fall. Det är som sagt lite dyrare än genomsnittsrestauranger i Stockholm men det är helt fantastisk mat och service. Och för oss gamlingar passande eftersom det är en låg ljudnivå.

Vi åkte taxi hit men chauffören vimsade så till den grad att jag blev ilsken och bad honom tänka över sitt yrkesval när jag lämnade bilen. LA-sonen menade att jag nog inte skulle argumentera med taxichauffören, senast han gjort det hade chauffören dragit kniv. Men det var förstås i Los Angeles. Den här såg lite klädsamt skamsen ut. Men senare pratade vi med en annan taxichaufför om det och han gav mig rätt, det är chauffören som ska hitta vägen, inte kunden. Fast han ursäktade också sin kollega  med att det är svårt att köra just till den här adressen. Österlånggatan är enkelriktad från båda håll och man kan bara köra in från mitten och eventuellt är inte ens det tillåtet.


Kommentarer
Postat av: Ailas

Du minns väl att även socialassistenten samt Polaren Pär i sällskap med Cornelis Vreeswijk besökte denna klassiska "syndens boning"? Vissa kretsar drack ju ganska flitigt där och gör kanske så fortfarande, vad vet jag.



"Mötte Pär vid tunnelbanestation

och sen han förklarat sin situation

For vi in till stan med södra tunnelbaneleden

och kom så småningom till "den Gyld'ne Freden".

Men när vi väl suttit några timmar där;

in glider assistenten som hade nobbat Pär..."



Själv är jag barnsligt förtjust i Gamla Stan och har under årens lopp ätit ett par gånger även på detta ställe. Båda gångerna fisk, inget jag ängrat!

Postat av: Selma

På "Gyllene Freden" drack jag en gång "Grådask" efter en middag som tjänats ihop till med hjälp av musicerande i tunnelbanan.

2010-03-30 @ 08:32:39
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Inga M

Ailas: Det är ett legendariskt ställe som jag uppfattar som ganska lugnt när vi varit där, inget ställe man går för att supa till.

Tack för påminnelsen om versen, den hade jag glömt bort. Polaren Pär känner jag inte till men Personliga Persson har en ättling som är arbetskamrat med STockholmssonen.



Selma: Ha ha... det låter som ett trevligt sätt att använda spelpengar.



2010-03-30 @ 11:40:55
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Vid Taubes bord (direkt till vänster innanför dörren, vid fönstret)åt jag ärtsoppa och pannkakor i december, och det var en upplevelse! :)

2010-03-30 @ 21:11:30
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Om jag inte missminner mig helt så besökte jag den restaurangen för endast några få år sedan. Och gillade den verkligen! Hög klass, precis som du skriver!

2010-03-30 @ 21:53:25
URL: http://miatankar.webblogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Det var alltså rätt som jag mindes, att hans bord fortfarande är utmärkt!



Mia: Just servicen och högklassiga råvaror verkar utmärka Freden. Absolut prisvärt!

2010-04-01 @ 04:49:11
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback