Klimatet blir för varmt....

... eller för kallt? Därom tvista de lärde. Någon säger att det blir både varmt (global uppvämning pga utsläpp frän bl.a. kor eller hur var det nu?) och kallt (ozonhålet växer nu långsamt ihop och då blir det kallare!). Så det tar ut varandra. Klimatforskarna fuskade fram sina resultat, de resultat som styrt FNs åsikter i frågan.

Jag vill verkligen att vi skärper oss och satsar på ett mer långsiktigt hållbart levnadssätt för oss människor här på jorden. Men då får de som gör sig till ledare i de här sammanhangen inte schabbla bort det förtroende som behövs för att klämma fram tillräckligt med resurser och politisk vilja.

Grinig och gnällig är jag; stopp i avloppet till duschen och bilden satt inte mitt i ramen, jag som väntade så! Stolarna blev fina i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Annaa M

Nej, klimatforskarna fuskade inte fram sina resultat. Ingen information har bevisat det. Allra minst avslöjanden av mailväxlingar mellan några forskare. Den påstådda skandalen slutade ju i ett jasså. Dessutom stod dessa enskilda forskare ju långt ifrån för den enda samlade forskningen.



Jag kan inte förstå hur man kan bli gladare av att lita på just klimatskeptikerna. Förutom att då slipper vi göra några förändringar själva.



Där får jag inte ihop ditt resonemang. Om du anser att skeptikerna har rätt, att klimatförändringarna för det första inte existerar och om de skulle göra det så beror de bara på naturliga förändringar, varför ska vi då förändra vårt levnadssätt? Vad är det för andra miljöproblem som inte bara är konspirationer mellan geschäftsugna miljöorganisationer och infiltrerade naturvårdsmyndigheter?



De flesta av de miljöproblem som aktualiserats genom den sk klimatfrågan fanns på dagordningen långt innan just klimatet kom i fokus. Det handlade inte minst om de problem som orsakas av väg- och flygtrafiken och annan användning av fossila bränslen. Det går alltså inte att sortera bort allt som är klimatrelaterat och sedan gör något åt "resten" och utifrån det bygga ett hållbart samhälle.



Sen finns det naturligtvis andra miljöproblem också, där det pågår ett fortsatt idogt arbete, i Sverige utifrån de av riksdagen beslutade miljökvalitetsmålen där faktiskt bara ett har fokus direkt på klimat. Men där många ändå är starkt relaterade till just klimatmålet.



Hotet mot den biologiska mångfalden är ett globalt och "naturnära" problem. Fortsätter vi skövla regnskogen för att odla konsumtionsvaror för export till rika länder hotas både den biologiska mångfalden och levnadsvillkoren för urbefolkningar, samtidigt som enorma mängder av växthusgaser frigörs. Jag har inte sett någon förneka det sambandet och det är ett tydligt exempel på hur komplexa problemen är.



Postat av: Trolda

"Grinig o gnällig" FÅR man vara när det är stopp i avloppet...;-)



Trolda - Kramar =D

2010-01-28 @ 08:57:05
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Inga M

Annaa: Nej jag är inte särskilt säker på någonting när det gäller miljö och klimat och känner att jag är i händerna på de forskningsresultat som redovisas och så försöker jag matcha dem med en portion sunt förnuft. Jag har, i likhet med många andra, inte någon detaljkunskap och därför kan jag inte argumentera med Dig om vad som mest och värst och viktigast.



Vad jag ska tro om klimatlarmen vet jag ärligt talat inte. Det verkar finnas för många osäkerhetsfaktorer för att köpa dem rakt av. Jag vet inte om de som larmar har rätt eller fel. Om jag ser det med mitt eget lilla förnuft så kan jag bara konstarera att klimatet i vårt land har varierat rejält sett över ett längre tidsperspektiv utan att vi har haft bilar eller andra fördärvare på jorden. Och eftersom det är faktorer som man inte känner till och ens kan lägga in i sina kalkyler så blir det lite lösligt.



Men jag vill naturligtvis att vi ska ställa om vårt levnadssätt till ett på sikt mer hållbart tänk och att vi måste få till återvinningscykler som funkar. Du brukar hävda att vi behöver lära oss att inte slänga mat exempelvis utan planera bättre och jag håller med. Straffskatt på pappersreklam som delas ut i brevlådan skulle jag gilla exempelvis.



Trolda: Om det bara vore en gång...Nu ringer jag snart till rörmokaren.

2010-01-28 @ 17:16:51
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback