Välgörenhet = Big business!

Jag vill verkligen inte läsa om fler avslöjanden om hur vår välvilja när det gäller utsatta människor, stackars djur, hotad natur osv exploateras och blir Big business!

Hittills har jag hoppats och trott, lite krampaktigt kanske, att såna exempel som UFFs klädinsamlingar, WWFs omsorgsfullt dolda ekonomi, fejkade telefoninsamlingar, Röda Kors-chefens svindel skulle vara undantag. Undantag som bekräftade regeln att det här ändå oftast är hederligt.

Men Bengt Westerbergs och Röda Korsets agerande nu senast blir spiken i kistan när det gäller mitt förtroende för välgörenhet i allmänhet. Man ska som regel misstänka skumraskaffärer och egennytta, inget annat. Sen kommer det att finnas lysande undantag förstås och jag kommer att tacksamt ta emot tips på sådana, men resten kammar i fortsättningen noll när det gäller bidrag från mig.  Jag kommer notoriskt att bojkotta de där insamlingsbössorna som placeras ut för att ta hand om mina växelpengar exempelvis. ¨

Jag tyckte väl först att Bengt Westerbergs arvode på 70.000 SEK i månaden var högt men tänkte att ok, om han nu gör ett bra jobb, verkligen lägger ner sig, släpar och sliter från morgon till kväll, vardag som helgdag, då må det vara hänt. MEN VET NI HUR HAN SKÖTER RÖDA KORSET - UPPDRAGET! Jo, lite vid sidan om, på helger och kvällar säger han!!! För resten av hans tid, dagtiden, går åt till andra lönsamma uppdrag i olika styrelser. Han har alltså Röda Korset som ett slags lukurativ hobbyverksamhet på fritiden! För 820.000 per år! 

Det är motbjudande, kväljande och bara vidrigt! I USA (ok käre stockholmsson, det är ibland "Världens bästa land" som Du brukar säga) betraktas den här typen av insatser som hedersuppdrag och ingen skulle drömma om att ta emot någon ersättning för det. Men Bengt Westerberg skäms inte, han lägger upp ett brett Jokerflin  TV-rutan  (och hela vägen till banken antar jag!) och säger att han har inga planer på att avgå.


Kommentarer
Postat av: åsa

Det finns en anledning till att jag aldrig ger bidrag till just sådana organisationer..

Ha dé!

Postat av: Ingmarie

Ja vad ska man säga???

En spark i ändan o ut i verkligheten med dom!

Ett förslag vore ju att han kunde få jobba av arvodet med något år som hjälparbetare i t.ex

Uganda eller Afganistan...



Alltid bra inlägg från dig!

2010-02-09 @ 12:30:13
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Cissi

Ja, man blir heligt förbannad på sådant här! Nu för tiden bojkottar jag tyvärr de flesta insamlingar. har läst någonstans att organisationer som har postgironummer som börjar på 90 är kontrollerade men jag vet inte...

I vår lilla ICA-butik står det ibland folk från Röda Korset med insamlingsbössor och jag tycker lite synd om dem...

2010-02-09 @ 18:03:42
URL: http://cissilina.blogg.se/
Postat av: anne

Sv. Ta dig en titt på blomkålsnäsorna i min blogg nu!!! Just for you!!! ;)

2010-02-09 @ 19:35:47
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Åsa: Nu har jag också en anledning!



Ingmarie: Ingen dum idé!



Cissi: Jag tror inte på några insamlingsnummer i fortsättningen och de här insamlingsbössorna bojkottar jag.



Anne: Jag har redan varit där, helt enorma! Helt otroligt!

2010-02-09 @ 20:40:46
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Lena

Får jag lägga till ännu en kriminell organisation på din lista? Djurens Vänner i Borås, som håvar in miljoner via gåvor och testamenten. Nu har de fått djurförbud av länsstyrelsen eftersom det äntligen finns bildbevis för att de avlivar omhändertagna katter i stor mängd. Djurens vänner i Göteborg ägnar sig åt samma luckrativa verksamhet. Postgironumret står med fet stil på deras i övrigt magra hemsida. Usch, usch, usch!

2010-02-09 @ 22:01:35
Postat av: Suss

Jag hörde också om Bengt Westerbergs lilla extraknäck. Jag kan bara hålla med dig och evigt vara tacksam att jag skickar alla mina välgörenhetspengar till barnhemmet på Sri Lanka. Jag VET att de kommer fram och används till det jag skänker dem till.

2010-02-09 @ 23:37:10
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: Inga M

Lena: Det där låter ju bara grymt och typiskt girigt.



Suss: Du har hittat ett bra ställe att ge till. Inga mellanhänder, ingen administratör.

2010-02-12 @ 04:58:14
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback