Sparktur igår söndag.

Igår söndag var vi ute på en sparktur i kylan. Hundarna var med förstås; Jazz, Leta och så min lille Oskar. Men han kom inte med på bild för han fick gå med mig och min spark. Det var rejält bistert, speciellt nere i sänkorna, man kunde tydligt känna skillnaden i höjd.  Bortåt 15- 16 grader som kallast och ett litet vinddrag.



Nere i Prästeparken precis vid vägkanten var det en älglega. En älg hade alltså valt att förmodligen övernatta här nästan ute på vägen.



Lite längre bort gick vi förbi Rolands brors hästar som var ute för att få lite frisk luft så här mitt på dagen.
Här nedan är Munter Tor. Han är uppkallad efter en av de legendariska hästarna som Rolands far ägde. Han hade ett stort hästintresse, födde upp och tävlade med nordsvenska hästar. De användes först i skogsarbete och sedan även i trav. Travet var först på isarna vintertid men fortsatte så småningom in på travbanorna. Rolands pappa var med och byggde travbanan i Årjäng på sin tid.



Här nedan är Syrak som Rolands bror har tävlat med i travsammanhang.

Och här nere syns mamma Lillbraga och fölet Moebraga. Moebraga är sååå fin. Jag tror hon var med här på bloggen i somras när hon var riktigt liten.



Grannen, D på Prästgården, har några traktorer. Här är de prydligt parkerade. Den lille sonen har också parkerat sin traktor på rätt ställe. Kolla där längst ner till höger! Och John Deere ska det va förstås, oavsett storlek!



Kommentarer
Postat av: Mia

Hästar är ståtliga och vackra djur. Min närmaste bekantskap med en häst var vår gamle arbetshäst From under mina barndomsår. Sedan har jag ridit någon gång, för att testa hur det var. Inte min grej.

Postat av: Suss

Apropå Lillbraga, hade inte Åke en ardenner som hette Brage? Eller var det någon annan stor häst någonstans? Minns du?

2010-02-02 @ 23:19:10
URL: http://leontina.blogg.se/
Postat av: anne

Ålglega? Ligger älgarna på marken och sover???



Fölet/unghästen är väldigt fin!!!

2010-02-03 @ 20:11:10
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Mia: Jag har stor respekt för såna här djur. De är vackra men farliga i bägge ändar.



Suss: Jag kommer inte ihåg hans hästar, ingen aning.



Anne: Jo, minsann, de blir trötta i de långa benen. Men det är verkligen ovanligt att de ligger på vägkanten.



2010-02-03 @ 20:36:44
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Mija

Hej kul att se era fina klb travare ;-) Har en fux själv efter Dalar..

2010-02-04 @ 09:04:18
URL: http://plogflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback