Sorkar och mång/en-fald i naturen...

... har jag diskuterat med Anne på kommentarsplats  eftersom hon upptäckte att hennes gräsmatta var genomborrad av sork. Så här såg det ut, bilden stulen från Annes blogg (jag tar bort dem om hon hotar med copyrightlagen, säkert har hon tagit bilden själv)




Jag kan inte låta bli att dela med mig av vårt meningsutbyte,  här nedan lite mer samlat:

Inga : Egentligen funkar ju sorkar som maskar, luftar igenom gräsmattan, fast lite större format liksom. Sen är de ju föda för en del utrotningshotade rovfåglar. Ja, de är en del av det ekologiska systemet. Fast en del människor gillar dem inte förstås, undrar varför? Ren skär diskriminering av de stackars stora och klumpiga sorkarna som inte förstår bättre, bara lever som de är programmerade genetiskt, de kan inte rå för det!!!!. Det är nog förbjudet i någon djurskyddslag att diskriminera dem, jag är helt säker! Så skäll inte på dem eller ta död på de stackars oskyldiga djuren nu, de har rätt att leva de också, de fanns här före människan tror jag, så de har självklar hemortsrätt där de nu väljer att leva sina små liv. Varje ingrepp mot dem eller deras levnadssätt tror jag är att betrakta som brottslig handling och Du riskerar att återigen bli rödlistad hos någon djurskyddsorganisationsmyndighet. Passa Dig Anne, Du är ute på djupt vatten nu igen. Det här är bara ett i en lång rad inlägg som uttryckt skepsis mot olika djurarter, dödande av paddor och annat. ;-)). Jag ser i andanom hur WWF, Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen, Djurens rätt, Djurens väl och ve, Gnagarföreningen och de andra, långsamt spinner ett nät av bevis runt Dig för att äntligen kunna slå till. Ha en bra dag!



Anne Sv. AAAAHHHHHH!!!!!!! Jag har inte dödat en endaste sork!!!!! Jag bara HIIIIVAR ut dem i svansstumpen när katterna har lagt dem under köksbordet!!!!

Fast med de gångar de nu åstadkommit tror jag det är stor risk för landskred! Vad säger försäkringsbolagen om det? Eller träder smågnagarsorkrättsfrigörelseorganisationen in då?

Godkänner sorkgnagarföreningen de vibrerande sorkskräckmackapärerna!?!

Jag vill inte ramla ner i storgropar i sommar....;)



Inga:  BRA!!!! Det låter betryggande tycker jag. Sen tror jag att Du förväntas att inte se glad ut när Du hivar ut dem, det skulle kunna tolkas som sorkhat, och det är fult det. Och det är säkrast att Du hanterar de små kropparna av de avlidna med en viss värdighet.

Det där med landskred är smällar man får ta när man nu alldeles frivilligt valt att bo med trädgård och inte på 5:e våningen i ett hyreshus. Ingen är ju tvungen att bo i villa där vi alla vet att sorkar finns. De var ju som sagt ofta där före huset och har ett mycket starkt skydd i lagstiftningen så som urinnevånare.

Nej de här djurrättsskyddsorganisationerna träder inte in men om Du anmäler riklig sorkförekomst till dem så kan de ordna särskilda sorksafaris i området och försöka locka dit turister från Tyskland och då kan Du ta inträde och därmed bli rikligt kompenserad för olägenheten med sork. Och Du ska vara glad och tacksam för det.

Nja, rent lagtekniskt är det godkänt att skrämma med vibrator, men sorkföreningen anser ändå att det är moraliskt förkastligt, man ska vara glad över sorkbesök. ;-)). Lycka till i umgänget med de små liven. Om Du har tur så får Du höra dem pipa till varandra på kvällarna.

Anne: Hahahahaaa!!! Sorksafaris för tyska turister!!??? Underbart! De kan få bo i vårt "Vita Huset" (fd höns- och svinhus), fiska i bäcken och insupa doften av frisk luft förstärkt med kodynga!

Vilken affärsidé! Kanske kan jag äntligen blir rik!!!


Inga:  Ja, vi får nu tillsammans göra en insats mot det här sorkhatet som hela tiden underblåses av gamla förlegade traditioner och sagor, sånt som härstammar från den tiden sorken verkligen var ett hot mot människors överlevnad. Om sorkarna åt upp skörden då så hungrade familjen, men nu är det ju bara lyxen av att ha en villaträdgård som påverkas. Den är ju egentligen helt onödig i dagens samhälle, inget som odlas där har ju med vår huvudsakliga försörjning att göra, så den får vi vara beredda att offra för enfalden (ursäkta stavfelet, det ska vara mångfalden!) i naturen. Alla som har hållit i liten brunögd sork och sett den djupt in i ögonen vet att de skrämmande sagorna har fel. Inte nog med att vår inställning till sorken styrs av gamla myter, den underblåses hela tiden av det grupptryck för hat och utrotning som brukar följa i sorkens spår. Grannar slår sig samman i maffialiknande interna grupperingar, ja de liknar faktiskt Hells Angels till sin uppbyggnad. Man utbyter hemliga knep mot sork, lägger ut olagligt gift, spårar sork och utbyter information om dagens sorkläge, till och med skjuter sork illegalt. Ja, usch ja så hemskt det kan bli har jag läst i Nya Wermlandstidningens artiklar av Karin Sidensvans.



Kommentarer
Postat av: Marie

Hahaha...jag tror att ni är politikerämnen båda två.. ;-)

Postat av: Selma

Jag var en gång på väg att slå ihjäl en sork med spade. Jag grävde potatisland efter en vinter då sorkarna tagit all växtlighet under snön och älgarna ätit upp allt som stack upp ovan snön. Älgarna hade dessutom skitit på bron (trappan) till stugan. En sork kommer, jag höjer spaden och ska precis till att drämma, då ser han/hon på mig med de vackraste mörkbruna ögon. Har den inte dött av ålderdomssvaghet lever den säkert än. Eller så kanske den eller dess avkomma blev mat åt den söta räven som kom förbi lite senare.

2010-04-07 @ 08:36:11
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Marianne

Ha ha ha... man kan skratta åt eländet. Men när man slitit med potatislandet en hel sommar och möts av.... ja, en enda lång sorkgång, då blir man inte så vänligt inställd mot de små marodörerna. Min morfar var sorkutrotare. Han åkte omkring på sin moped med sorklådan på pakethållaren och hjälpte bönder vida omkring. Ett tips han hade till "trädgårdsbönder" var att sätta ner en flaska, eller ett par tre stycken, med halsen en bit ovan jord. Ljudet som bildas när vinden blåser igenom flaskan transporteras genom jorden och det ljudet gillar inte sorkar. Så de flyttar helt sonika.

2010-04-07 @ 13:51:22
URL: http://www.lindansarn.blogspot.com
Postat av: anne

Oj! Ett helt sorkinlägg! :)



Jag har ett till på lut men det kräver viss medgörlighet av dottern och hennes kunskaper i Illustrator, jag återkommer med det.



Klart du kan använda sorkgångsbilden, de är rätt maffiga. Faktiskt trodde jag först att vi haft vildsvin på besök, det hade roat mig avsevärt mindre.



Annars har jag haft en av dina "fans" på besök, men jag tar bort kommentarerna. Att ha åsikter är en sak, men att gå till personangrepp är en annan...

2010-04-07 @ 19:27:06
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: TAck för att Du inte ger publiceringsutrymme till de människor som hela tiden skapar en hotbild runt min blogg pga mitt engagemang i rovdjursdebatten och tyvärr ibland också kommenterar hos mina bloggkontakter. Du är inte den enda tråkigt nog, det har drabbat fler. Det har varit så i flera års tid nu. De hotfulla eller bara korkade kommentarer jag själv får hela tiden från de som upplever sig som försvarare av de stora rovdjuren, sparar jag självklart för att man ska kunna spåra om någon väljer att sätta hotelserna i verket. Jag har väl vant mig. Men att det ska sprida sig till andra är trist.



För egen del skulle jag hellre ha vildsvin på tomten, de smakar excellent jämfört med sork!



2010-04-07 @ 22:17:58
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: anne

Jo, denne charmör som jag haft på besök lyckas göra en koppling mellan vårt sorkutbyte och förnekelsen av förintelsen.



Hur korkad får man bli!?!?



Hur korkad som helst, blir väl svaret...

2010-04-08 @ 06:57:23
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Anne: Ha ha...det är till att ta ut svängarna med kopplingar mellan sorkarna och förnekande av förintelsen. Jag känner mig frestad att göra kopplingar mellan Dina sorkar och ljusskygga anonyma kommentarer men jag ska försöka avstå.



Ja, Du har tyvärr rätt, hur korkad som helst!



2010-04-08 @ 07:48:58
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback