Shopping är nyttigt...

..för kropp och själ!!   Absolut!!

Nu har jag varit ensam en hel dag i Karlstad och bara shoppat loss. Vilken semester!  Ingen har stått bredvid mig nervöst trampande med blicken på klockan eller älgande iväg likt en värmesökande kryssningsrobot mot Biltema (härmar Anne!).

Shopping är alltså nyttigt för man är hela tiden kreativ! Det gäller ju att i tanken föreställa sig hur just den prylen kommer att se ut hemma, eller hur just det aktuella plagget kommer att se ut tillsammans med andra kläder. Så håller det på hela tiden, timme efter timme, trevlig tankeverksamhet!  Och på mig fungerar det kontemplativt, jag blir glad och uppåt. Antar att det är samma mekanismer  som fick jägartidens kvinnor att glädjas över en lyckad insamling av rötter, nötter och frukter som skulle få familjen att överleva vintern!  För min del handlar alltså samlandet inte om att överleva vintern förstås, utan mer om att second hand butikerna kommer att överleva vintern när jag tvingas rensa ut gammalt för att få plats med det nya.

Det är nyttigt för kroppen också. Jag har gått minst en mil idag, IKEA runt två varv och så ut och in ett par gånger. Sedan Bergvik,  alla butiker! Minst en gång var! Jag är inte så tränad på det här, tillfällena till avancerad shopping är begränsade i Sillerud. ICA Sillerud går man runt på några minuter. Gubben kan slänga sig i väggen. Han har ju bara cyklat en mil idag. Jag har gått minst den sträckan!

Jag har kollat på ny kamera (den gamla är ju borta!) och ny mobil (den gamla är minst 5 år och skröpplig, går inte att messa) och diverse skåp  till tvättstugan och så kläder förstås. Fast kläder är lite trist just nu. Det är mest utplockad rea på rean och det nya inför hösten / vintern har inte kommit 'än. Jag inhandlade i alla fall några  skjortor som ska matcha mitt nya lönnfeta jag. Det är dyrt att gå upp ett par - tre kilo! Priset per kilo viktökning är rätt högt om man så säger  :-)

På IKEA köpte jag ett skåp som visade sig vara tyngre än jag kunde lyfta. Inne i varuhuset trädde en personal in och hjälpte till att få upp det på vagnen när hon såg att jag låg på alla fyra och stånkade. Men sedan ute på parkeringen visste jag inte hur det skulle gå till att få det från vagnen till bilen. Jag chansade och frågade första bästa gubbe, men självklart så hade den stackarn diskbråck och fick inte lyfta något. Pinsamt! Han tittade skamset och omanligt ner i asfalten medan hans fru högg i och hjälpte mig hysta in paketet i bagagen. Annars hade jag fått riva isär paketet och ta in en del i taget. Möblerna är ju byggsatser numera.

Gubben däremot var hemma idag,  målade golvet i tvättstugan och tog sig sen en tur till hembygdsgården. Han cyklade med Jazz dit. Idag fredag, sista dagen i Sellereveckan på hembygdsgården, kunde man köpa  gammaldags mat; môrske, motta, fläsk och lingonsylt. Kanske kalvdans också. 

Kommentarer
Postat av: Marie

Åh, vilken härlig dag. Du fick min shoppinglusta att vakna till liv! Dessvärre ska jag försöka att mota ner den igen, så länge jag är student får jag försöka att hålla den stången...åtminstone betydligt mer måttfull än vad jag skulle vilja!



Hahaha...japp, kilopriset är dyrt när man går upp i vikt! Kanske därför som jag inte vill shoppa så mycket, jag tänker att jag ska vänta tills jag går ner i vikt igen. Å andra sidan har jag redan snygga kläder i garderoben om jag verkligen lyckas gå ner i vikt någon gång, kläder som är ganska tidlösa så de skulle gå att använda även idag.

Postat av: Inga M

Marie: Det låter som om jag handlat jättemycket i mitt inlägg. Det blir en hel del dietmat som jag inte kan få tag på i Årjäng och jag passar på att bunkra upp med ett lager. Sen blev det några skjortor och så skåpet. Jag kvalificerar inte som shopaholic, men för att vara mig så var det mycket. Framför allt roligt att ha tid att kolla på sånt jag måste köpa framöver.



Kläder är nog bra att spara för vikt som går upp och ner några kilo. Jag blir galen om kläderna stramar och klämmer.

2009-08-01 @ 08:39:42
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Suss

Det låter som du haft en heldag, jag blir totalt förstörd efter en sån där omgång, jag tror inte ens jag skulle orka.

Sen kan jag inte förlåta IKEA att de öppnade i Karlstad, förr kom du hit när du hade ärende dit. Oj, det blev en dikt....fniss!

2009-08-01 @ 14:58:06
URL: http://leontina.blogg. se
Postat av: anne

Det är härligt att shoppa, att spankulera omkring ensam och titta med händerna och prova och testa. Synd att man orkar bara halva den tiden man har tänkt sig, det tar på krafterna allt.



Kul att det är fler än jag som ska hålla second hand butikerna in business! ;)

2009-08-01 @ 17:33:41
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Du verkar ha haft en hellyckad dag. Ny kamera måste du förstås ha ganska omgående om inte din gamla dyker upp. Min mobil är drygt 7 år gammal! Undrar hur många som har så gamla.... och den fungerar utmärkt än. Men jag använder den inte speciellt mycket.



Apropå mannen med diskbråck och kvinnor som lyfte... Kvinnor kan-uttrycket kom för mig... :-)

2009-08-02 @ 10:44:17
URL: http://miatankar.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback