Seminarium om konsten...

... idag i Sverige;  om vi får ha konst som är figurativ och romantisk eller inte, blir det på Edsviks konsthall den 1:a september. Om jag hade möjlighet skulle jag naturligtvis åka dit och lyssna. Då blir det gissningsvis en het debatt mellan dem som säger att Odd Nerdrum-konsten är föråldrad och meningslös och dem som tycker tvärtom. Hoppas att någon spelar in den debatten och lägger ut på You Tube. Den är intressant för många att ta del av. 

Jag fick information om detta av Christoffer Rådlund (konstnär, verksam i Oslo) som tillsammans med Johan Lundberg (chefredaktör tidningen Axess, författare) har skrivit boken Figurationer.  (läser jag just nu med stort intresse!) Den kom ut samtidigt som utställningen i Edsvik presenterades.


Här klistrar jag in kommentaren från Rådlund, den som han gjorde idag på mitt tidigare inlägg om konsten får vara vacker eller inte:

"hej Inga

Tack för många goda tankar.

Den 1 september blir det seminarium på Edsvik konsthall, med gäster från bla. Glasgow, London och Oslo. Alla svenska kritiker har naturligtvis också blivit inviterade.

Hjärtligt välkommen.

Högaktningsfullt - Christopher "


Kommentarer
Postat av: kicki

Idag är en slappardag, sitter här med kaffekoppen både gubben och jag och tittar på friidrotts vm.

Kanske gubben skall ut en sväng ikväll på jakt...

Myggen finns hos oss i massor men jag tror at det är värre i grannbyn Deje.

Ha det bra, kramen

Postat av: anne

Jag kan känna en viss äckel-tjusning av Nerdrums konst, den väcker en känsla av att vilja vända sig bort samtidigt som jag inte kan låta bli att titta.



Sv. Jag har städat vårt katastrofala tvättrum på förmiddagen. Appropå vad man nu gör denna sista lediga söndag.

2009-08-16 @ 12:10:32
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Inga M

Kicki: Javisst pürschen börjar nu. Det har vi inte "så ont av" här i huset. Dels har vi inte så mycket rådjur kvar efter lodjurens härjningar, dels så jagar gubben helst med hund de få vi kan skjuta med gott samvete. Tur att Ni slipper de värsta myggen.



Anne: Du beskriver en känsla jag kan ha inför Nerdrum och en del av hans verk åtminstone. Han berör verkligen och han är en favvomålare för mig. Angående städning så accelererar det dåliga samvetet hos mig i alla fall så här i slutet på ledigheten och det sista ska på plats. Jag städade ur hallskrubben och ett källarförråd.

2009-08-17 @ 22:18:31
URL: http://inga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback